לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

גם המוסיקה רוצה פינה (איכותית)

בכל גן-ילדים מקובל למצוא פינת תיאטרון ופינת אמנות (ציור, פיסול), על כל האביזרים הנלווים, אולם פינת המוסיקה בהרבה גנים לוקה בחסר: מיעוט כלים, לרוב באיכות ירודה, וללא מקום מיוחד המיועד לכך. מה מרתיע גננות מלפתח פינת מוסיקה ראויה? גורם ה"רעש"? יוקר הכלים האיכותיים? ד"ר ורוניקה כהן, מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מסבירה מדוע חשובה ההשקעה בפינת המוסיקה כמו בכל "פינה" אחרת בגן, ויש לה גם  כמה עצות מעשיות לפינה כזו

מאת: ד"ר ורוניקה כהן*

שעה שבימינו אלה כמעט שלא ניתן למצוא גן-ילדים או פעוטון שאין בו "פינה לאמנויות" (מצוידת בעפרונות צבעוניים, בצק "פלסטלינה" וחומרי צביעה) ו"פינה לדרמה" (פינת מריונטות, פינת תחפושות),  פינות המוסיקה בולטות בחסרונן. מדוע?
מה הסיבה לכך שמורים טובים ובעלי מצפון, מונעים מתלמידיהם הזדמנות שווה -  שאותה הם מעניקים באומנויות האחרות -  לצמיחה יצירתית במוסיקה?
החשש מפני גורם הרעש, ומחירם הגבוה של כלי נגינה משובחים, הם, ככל הנראה, השיקולים המעשיים לכך. אף כי לשיקולים אלה יש משקל, אינני סבורה כי הם מהווים מכשול משמעותי שעשוי למנוע מהמורה מלייסד פינת מוסיקה.
דומה כי הסיבה העיקרית לכך שמורים אינם משבצים פינת מוסיקה בגן, נעוצה במורים למוסיקה עצמם, אשר לעומת עמיתיהם באמנות ובדרמה, לא הסכינו להסביר כיצד מתפקדת פינת המוסיקה בפיתוח החשיבה והיצירתיות המוסיקלית.
חוקרים שעסקו בהרחבה יתרה בחקירת התפתחותה של היצירתיות המוסיקלית בגיל הרך, סיכמו את צרכיו המוסיקליים של הילד: "כדי ליצור מוסיקה משלו, זקוק הילד בראש וראשונה לחופש, חופש לנוע במרחב בחיפוש אחר תחומי התעניינותו ומטרותיו הוא, חופש להתאים את הצלילים למטרותיו אלה… הילד זקוק לסיוע טכני ברכישת מיומנויות, אך את זאת צריך לספק לו רק כאשר הוא עצמו יגלה מוכנות וצורך קליטה. סיוע זה נשאר תמיד בגדר עניין משני, המותנה בדחף העצמי של הילד להבעה ולצמיחה"  (Moorehead and Pond, Pillsbury Study, 1941).
פינת מוסיקה המתפקדת כהלכה, צריכה להכיל את מיטב כלי הנגינה האפשריים. כלי הנגינה צריכים להיות בעלי צליל משובח, וכדאי שיהיו עמידים ומושכי לב מבחינה חזותית (האיכות חשובה כאן הרבה יותר מהכמות). את כלי הנגינה יש למקם באזור המאפשר לילד פרטיות מרבית. חשוב שהכלים יהיו זמינים למספר מוגבל של ילדים, בזמן נתון. וחשובה מכל -  הדרכתן התומכת של הגננת והמורה למוסיקה.
פינת המוסיקה איננה פועלת בחלל הריק, והפעילויות המתקיימות בה קשורות בכל יתר הפעילויות המוסיקליות המתרחשות בגן הילדים.
לפני שתפנה המורה להקמת פינת מוסיקה, עליה לדעת למה לצפות; איזה סוג של התנהגות ופעילות מוסיקלית יתגלה בפינת המוסיקה, כלומר מה טבעו של הביצוע המוסיקלי הספונטני של הילד. עליה גם לדעת, מה תהיינה הדרכים היעילות לפעולה משותפת עם הילד בפינת המוסיקה, ומה ערכו של הביצוע המוסיקלי של הילד בפינת המוסיקה להתפתחותו המוסיקלית בעתיד.

מחקר תצפית ארוך-טווח שערכתי על פעילויות מוסיקליות של ילדים בפינת מוסיקה בגן-ילדים  (Cohen, The Emergence of Musical Gestures in Kindergarten Children,  1980) ) הוביל אותי למסקנה שניתן לסווג את פעילויות הילדים לשלוש קטגוריות. הראשונה - חקירה ובדיקה  (של כלים, יחסים מוסיקליים בין צלילים); השנייה - תרגול או אימון לכיוון שליטה (טכניקות נגינה, אלמנטים מוסיקליים כגון גובה-צליל, מקצב וכד'), והשלישית - תפוקה של תנועה מוסיקלית.
                                  ************
הביצוע המוסיקלי של הילד הרך מערב לא רק את חוש השמע שלו, אלא גם חושים אחרים. השכיח ביותר בכל קטגוריות הפעילות, היה השימוש בתנועה כחלק מהביצוע המוסיקלי. אף על פי שנראה היה כי בשלב החקירה נטו הילדים לכיוון הפקת צלילים, התפוקה עצמה נחוותה באופן מישושי, תנועתי וחזותי, וכן גם באופן שמיעתי.
לכל אורך שלב החקירה, נראה היה כי הילדים מונעים על-ידי סקרנותם. הם התמקדו בשאלות כגון: מה הן התכונות הפיסיות של הכלי? (גודל, מבנה, מגע וכו'); כיצד אני יכול להפעילו? ; כיצד מגיב כלי הנגינה כאשר מפעילים אותו באופנים השונים?
באיזו עוצמה עלי להקיש כדי להפיק צליל חזק או כדי שידי יכאבו? 
כיצד אפיק צליל חזק יותר, ארוך יותר, וכו'?
כיוון שהחוויה הטוטלית של הפקת הצליל נראית כחוויה מאוחדת, אין זה רלוונטי לשאול האם הצליל נוצר מפני שהילד רצה לשמוע צליל מסוים, או מפני שרצה לחוש מגע של כלי נגינה, או התכוון לגלות תבנית מרחבית. התנועה, המגע, התבנית החזותית והצליל, הם רכיבים של חוויה אחת מאוחדת.
כיצד יכול המורה לסייע בשלב זה של הביצוע המוסיקלי? ראשית, עליו להימנע מהתפרצות של שאלות והצעות. עליו להתבונן תחילה במעשיו של הילד. רק כאשר  יידע בבירור מה הילד עושה, יוכל המורה לעזור לו לגבש את תגליותיו.
כך, למשל, יכול המורה לומר: "ראיתי שניגנת בתוף בהרבה צורות שונות; תופפת עם כל כף ידך, תופפת חרש בעזרת קצות אצבעותיך, גלשת לרוחב עור התוף, נשפת על התוף. עכשיו עצום את עיניך ונראה אם תוכל לתאר כיצד אני (המורה) מנגן בתוף".
התערבותו של המורה היא התערבות יעילה, מכמה סיבות: היא מביאה את הילד  לידי מודעות באשר לפעולותיו; היא מפתחת את רגישותו השמיעתית; היא גורמת לילד להתרכז. וחשוב מכל: היא רומזת לילד שהמורה מתייחס לנגינתו בצורה כה רצינית, עד שהוא מסוגל לתאר את ביצועי הילד בפניו.
                                             ************
כאשר ילדים מגיעים לתודעה לגבי הקשר שבין פעילותם לבין הצלילים שהפיקו, תפוקת הצלילים נעשית יותר ויותר מבוקרת, ובסופו של דבר מובילה להתמחות בטכניקה של הפקת צליל. מורים הזוכרים כיצד הם עצמם "הוכרחו" פעם להתאמן בנגינה, עשויים להשתומם נוכח הזמן הרב שילדים מוכנים להשקיע בתרגול היבט מוסיקלי מסוים אם וכאשר הצורך לתרגול בא מתוכם.
אין זה נדיר לראות ילדים מנסים עשרות פעמים לבצע משימה בלי להשתעמם ובלי לחוש תסכול. כן לא קשה לדמיין את שמחת הניצחון הבאה בסוף המאבק.
אחת הסכנות שיש להימנע ממנה היא לקצר ולעקוף את תהליך המאבק של הילד על-ידי הקניית מיומנויות למילוי משימה. כל עוד הילד אינו מגלה סימני תסכול או זעם, אין כל סיבה להיחפז ולהציע לו פתרונות. "המאבק" הנו החלק המוצלח ביותר בפעילות, והוא מכיל את הלקח החשוב ביותר.
פעילות של "מומחיות" בגן הילדים מתמקדת בחלקו בשחזור תבניות מוסיקליות קצרות או שירים שלמים או קטעים שהילדים שמעו. לרוע המזל, דווקא פעילות זו היא שמעניקה לילדים כמות בלתי פרופורציונלית של עידוד ושבח מצד המבוגרים, דבר הרומז או אפילו חושף בפניהם לראווה את העובדה שזוהי אכן פעילות מצוינת, שונה מניסויי "הרעש" או מהרעיונות המקוריים. יחס זה עלול להרתיע ילדים מעשייה יצירתית, ולחבל בכושרם אף יותר מנעילת כלי נגינה בחדר אטום שאין אליו גישה.
                                                 **************
קיימים שני היבטים מעניינים (וחשובים) ביותר ביצירת מחוות מוסיקליות אצל ילדים. ראשית, ילד בשלב "החקירה" עשוי לנגן רצף צלילים ולחדול לפתע מפעילותו, בלי לנסות להגיע להשלמה. ואולם, ילד המפיק מחוות מוסיקלית מתקדם תמיד לעבר נקודת רגיעה. שנית, הבשלה מוסיקלית כרוכה ברכישה הדרגתית של אמצעים אקוסטיים להבעת אותם דברים שהילד ביטא קודם לכן באמצעות בליל הכולל יחד תנועה, ארגון מרחבי וצליל.
התערבות מועילה של המורה בפעילות הילד, דורשת תשומת לב וריכוז במעשיו. למשל, המורה יכול להגיד: "המקצב שחזר שוב ושוב, הזכיר לי צורה של רונדו… דומה למה ששמענו בשיעור המוסיקה בשבוע שעבר". תגובה מעין זו דורשת האזנה מרוכזת ביותר. אם הגננת מרגישה שהאזנה מעין זו היא למעלה מיכולתה המוסיקלית, יש באפשרותה להקליט את החומר, להשמיעו למורה למוסיקה ולקבל את תגובתו.
הדבר החשוב ביותר הוא להתייחס ברצינות לניסיונותיו של הילד. ניתן לשאול אותו אם הוא מרוצה מהקטע שניגן, או אם ברצונו להמשיך ולשפרו; האם רצונו להשמיע את הקטע לחבריו לכיתה, או האם ברצונו להקליט אותו ולהשמיעו להוריו.
המורה אינו חייב לאהוב את התוצאה. סוף סוף, האם אנו אוהבים את כל הציורים שהילדים מכינים? האם אנו באמת אוהבים את כל תיאטרוני הבובות שהילדים מפיקים? אנו מעריכים את הדברים,  בשל חשיבותם להתפתחות הילד.
ביצוע מוסיקלי, כפי שתיארנו לעיל, מזין ומפרה את התפתחותו המוסיקלית של הילד. זאת - כאשר אנו מאפשרים את התפתחותה של החשיבה המוסיקלית, על-ידי הימנעות ממינוח מופשט (כמו, למשל, צלילים גבוהים, צלילים נמוכים וכו') ושימוש בפעילות ומודעות חושית (כמו, למשל, ככל שהתוף גדול יותר – צלילו עמוק יותר, וכו').
פינת המוסיקה מאפשרת התהוות של תהליך הבשלה טבעי, המתאים
לצרכיו האינדיווידואליים ולשיעור התפתחותו של כל ילד וילד. עם הדרכתה של הגננת הרגישה ושל המורה למוסיקה, מספקת פינת המוסיקה הזדמנות חשובה להבעה עצמית.


עצות מעשיות לפינת המוסיקה
בקרה על רעש:
פינת המוסיקה יכולה לפעול בחדר צדדי וקטן, ובו  דלת הנשארת פתוחה;
"בית משחק" גדול יכול לשמש לפינת מוסיקה;
אפשר להפריד אזור מסוים בחדר הלימוד, על-ידי מסך עבה שיבלע את גלי הקול;
עלות כלי הנגינה:
הציוד הראשוני בפינת המוסיקה יכלול קסילופון משובח; דרבוקה עמידה; זוג ענבלי-אצבעות, מרקס, תיבת עץ משובחת. הקסילופון הוא הכלי היקר היחיד ברשימת כלים זו.
לאנסמבל כדאי להוסיף כלי נגינה חוץ-מערביים, שנרכשו בטיולים בחו"ל. במשך הזמן, אפשר לרכוש כלי-נגינה נוספים: מצילה גדולה עם מקלות הקשה רכים, תוף יד משובח, כלי מיתר, כגון מנדולינה, סיטר וכו' ותוף-דוד.


מאמר זה נכתב למגזין 'קול הטף'
* ד"ר ורוניקה כהן, האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!