לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

איך עושים אמנות מזבל?

המגמה ה"ירוקה" תופסת תאוצה בקרב המבוגרים, ונראה שיש מי שמנסה להפוך גם את הילדים שלנו למודעים לאיכות הסביבה. איך משתמשים ברעיונות יצירתיים כדי להחדיר לילדים ערכים כמו כבוד לסביבה, מניעת עומסי פסולת וצרכנות מתחשבת?

מאת: איריס עץ-הדר*

המגמה בגני הילדים בארץ בימים אלה היא של טיפוח עמדות חיוביות כלפי הסביבה בקרב סוכני השינוי – ילדי הגן. טיפוח אוריינות סביבתית הוא חלק מהחינוך הערכי-חברתי- אזרחי. הילדים נחשפים לערכים שונים, ביניהם:

כבוד: כבוד לזולת, כבוד לטבע, לחי ולצומח וכבוד לסביבה. ערך מושג הכבוד נבנה בקרב הילדים באמצעות התנסויות רבות. ההרחבה של המושג מבוססת אצלם על חוויית הפליאה. הסקרנות המולדת של הילדים מובילה אותם לחיפוש מתמיד ול"גילויים".

זיקה למקום: תחושה של שייכות או של זיקה למקום היא ערך מרכזי בפיתוח תודעה סביבתית. תחושה של שייכות למקום נוצרת כאשר ילדים חווים חוויות משמעותיות ומעצבות שמוטמעות בזיכרונם, וכאשר ניטעת בהם תחושת הביטחון והאמון, שעל בסיסן ניתן יהיה לפתח את רצון הילדים לשמר, לשנות ולהשפיע על הסביבה.

שמירה והפחתת עומס על הסביבה ועל הטבע: שמירה על הסביבה, על הטבע, מניעת עומסי פסולת וצפיפות ותרבות של צרכנות מתחשבת.

נכונות לפעולה: העמדת הנושא על סדר היום במסגרת תכנית העבודה השנתית, והטמעתו כסגנון חיים, תוך כדי מתן דוגמה אישית של הגננות ביצירת אורחות חיים סביבתיים בגן, תיצור בקרב הילדים את ההתלהבות ואת הרצון לפעול למען הסביבה.

התפיסה החינוכית של התכנית מושתתת על עקרונות "החינוך היצירתי" –  שילוב אמנויות בהוראה.
החינוך היצירתי הוא בראש וראשונה חינוך עם משמעות. זוהי דרך שהיא במהותה התפתחות אישית פנימית, אשר מביאה בסופו של דבר ללמידה.
את הפילוסופיה החינוכית העומדת מאחורי החינוך היצירתי ניתן למצוא באסכולה של החינוך ההומניסטי והחינוך הרגשי.
החינוך ההומניסטי:
מקבל את צרכיו ואת יעדיו של הילד, מקדם את המימוש העצמי, שואף לפתח התאמה אישית, מערב את הילד, מכיר בעליונות רגשותיו, מציע סביבה לימודית מאתגרת, מבינה, תומכת ומלהיבה.
החינוך הרגשי:
מדגיש את עמדות הילד, את רגשותיו ואת מחשבותיו, מוצא קשר בין התוכן למעגל החיים של הילד, תוך כדי מתן אפשרויות לגילוי עצמי.

אמצעי ההוראה של החינוך היצירתי –  שילוב אמנויות:
שימת דגש בהתנסות רב-חושית של הילד המשלבת את מגוון תחומי האמנויות. שימוש באמצעי הוראה מגוונים, התורמים ללמידה משמעותית, שבאמצעותה ניתן לפתח את התחומים הבאים:
פיתוח הסתכלות, העברה, ניתוח, השוואה, הכללה, הגברת הסקרנות, אפשרות לביטוי עצמי במגוון דרכים, פיתוח החשיבה המופשטת, מענה לאינטליגנציות המרובות (גארדנר).

המשאב המבוקש ביותר בימינו הוא ההון האנושי הטמון במוח האדם. מיומנויות אנושיות רבות כבר הומרו במחשב, במכונות ובמכשירים מתוחכמים. בעולם מתקדם כזה הערך המוסף של ההון האנושי בימינו טמון ביכולת ליצירתיות. היצירתיות בימינו תהפוך, למעשה, לכלי התחרותי המרכזי.



אמנות עיצוב הזבל -ספר
ספר לילדים "אמנות העיצוב מהזבל", שהוא בעצם ערכת העשרה לטיפוח מודעות סביבתית וחשיבה יצירתית.

הספר מבקש לשנות את אורח החיים ואת ההתנהגות של ילדים ושל מחנכיהם, בכל מה שקשור לאיכות הסביבה. מארז הספר כולל משחק להיכרות עם מרכיבי הפסולת הביתית, סיפור בחרוזים ותקליטור בקריינות ובשירה בסגנון הראפ ובביצוע תזמורת פסולת ממוחזרת.

בספר ישנם רעיונות והצעות ליצירת אמנות עיצוב מהזבל, המעודדים ילדים למחזר – לעשות שימוש חוזר בפסולת, להמציא וליצור אמנות שימושית.

תוכני ההוראה וההפעלה של הספר מותאמים לתכנית הליבה של גני הילדים תוך שימת דגש באשכול האמנויות, שמאפשר התנסות במוסיקה, בתנועה, באמנות פלסטית ופיתוח רגישות אסתטית.
הסיפור מפעיל ומזמן בעבור הילדים מפגש עם פסולת ביתית, כגון: שקיות, קופסאות קרטון, פלסטיק ומתכת, בקבוקי פלסטיק, פקקים, כפתורים, תקליטורים, עיתונים ועוד.
מכולם ניתן להפיק צלילים, ובאמצעותם אפשר לתזמר שירים מוכרים ויצירות המושמעות בגן. זאת הזדמנות לעשות שימוש חוזר בפסולת ככלי נגינה כפי שהם ואף ליצור מהפסולת ולבנות כלי נגינה מסוגים שונים, כגון: כלי הקשה, כלי מיתר וכלי נשיפה שישמשו את הילדים לנגינה ולתזמור חופשי בפינת המוסיקה בגן.

הספר נכתב על ידי יוסי פורטל ואיריס עץ-הדר. פורטל הוא בעל ידע וניסיון בתחום האקולוגיה והתברואה. עץ-הדר היא בוגרת מסלול ההוראה לחינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים.

"אמנות העיצוב מהזבל"  מנסה להעביר מסר "ירוק" לילדים ולעודד אותם ליצור אמנות מהזבל שסביבם.
*איריס עץ הדר
בוגרת מסלול ההוראה לחינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים, כותבת ספרים ותכניות לעבודה עם ילדים

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!