לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

שיעור מקצועי בתנועה – עקרונות והמלצות

המעבר של הילד מפעילות שוטפת בגן לפעילות עם מורה מקצועית אינו פשוט ואינו מובן מאליו. מערך השיקולים בבחירת התכנים והפעילויות אינו פשוט. איך בונים ומתחילים שיעור מקצועי בגן?

מאת: נעמי כפיר*

איך מתחילים שיעור? זוהי שאלה לא פשוטה. האם כדאי להתחיל בשיר קבוע? האם לברך כל ילד באופן אישי עם בובה? הדילמות בנושא זה הן רבות, וכן גם ההתנגשויות בין הצרכים והדרישות של הגננת לבין ההחלטות המקצועיות של המורה המקצועי.

המעבר של הילד מפעילות שוטפת בגן לפעילות עם מורה מקצועית אינו פשוט ואינו מובן מאליו. למשך זמן מסוים, הגננת מפנה את מקומה הקבוע, ומישהי אחרת "תופסת את הפיקוד". על הילד להבין ולהסתגל לכך. לפתע, הגננת אינה אומרת לו מה לעשות, והוא מקבל הוראות ממישהי אחרת.

כדי לקיים מעבר זה בצורה חלקה, חשוב לנהל "טקסיות" מסוימת ומומלץ שהמעבר יתקיים בדרך קבועה, לפחות לתקופה מסוימת.

תאום צפיות עם הגננת חשוב מפני שלעיתים ישנה התנגשות בין הגננת למורה ותאום נכון יכול להוביל להבנה ולמטרה משותפת. למשל הגננת עשוייה לבקש מהמורה המקצועית לשנות מדי שיעור את כל השירים. לדעתי, גננת המבקשת בקשה שכזו, מעוניינת בהרחבת הרפרטואר גם אם הדבר לא חיוני ללימוד מטרות השיעור (פיתוח מוטוריקה ותנועה במרחב). חשוב שאנו, המורים המקצועיים, נזכור ונפנים עובדה זו. הלמידה האמיתית תתרחש רק על בסיס של למידה קודמת. על הלמידה הקודמת להיטמע ועליה מבססים את הידע החדש – ולכן עלינו לבנות את השיעור על פי השיקולים המקצועיים שלנו.


מקום הולם: על מנת להיערך לשיעור מקצועי יש לפנות את חלל הגן, על מנת שיהיה מקום לפעילות. תהליך הסידור של חלל הגן מהווה שלב ראשון של טקס המעבר. ניתן לשלב את הילדים בשלב זה: להחזיר משחקים, להזיז כיסאות, לגלגל את השטיח וכדומה. ארגון הגן לקראת השיעור צריך להיות מוסכם ומתואם עם הגננת, כחלק משיחת תיאום ציפיות בתחילת השנה. האם הגן צריך להיות מסודר ברגע שהמורה מגיעה? היכן נמצאים הילדים? וכן הלאה.

לתחילת השיעור עצמו יש להקדיש חשיבה מוקדמת, כחלק מהתכנית השנתית: כיצד מתחילים? כיצד מברכים את הילדים? נושא ברכת השלום האישית לכל ילד הנו בעייתי, מכמה סיבות. ראשית, הברכה גוזלת זמן מהשיעור, וישנם ילדים העלולים לאבד את סבלנותם. בנוסף, השיעור אינו מתקיים לרוב בתחילת הבוקר אלא במשך היום. הילדים בורכו בבוקר על ידי צוות הגן. האם יש צורך לברכם שוב?

כיצד מתחיל השיעור בפועל? בשיר או דקלום? בפעילות תנועתית בישיבה? בהתקדמות? במשחק? כל מורה מחליט מהי הפתיחה המתאימה לו ולילדים, אבל חשוב שפתיחה זו תהיה קבועה לאורך זמן מסוים, לפחות לאורך החודש הראשון של השנה.

ילדים בגיל הרך מרגישים בטוחים במקום מוכר. המחוזות המוכרים הם אלה המעניקים לילד ביטחון ויציבות. ישנם מורים הבוחרים להתחיל עם שיר קבוע לאורך כל השנה. או לחלופין - מתבססים על רפרטואר קבוע, ומשכללים ומרחיבים אותו כל הזמן. אחרים מחליפים מדי חודש את השיר או את הפעילות הפותחת – יש להתאים את השינויים לאופי הילדים ולצורכיהם.




*נעמי כפיר
בעלת תואר ראשון ממכללת וינגייט ותואר שני מאוניברסיטת חיפה. בעלת התמחות מקצועית בתחום התנועה לגיל הרך מטעם מכללת אורנים. מלווה את מדריכי התנועה ב"תכנית קרב" של משרד החינוך במחוז צפון. יוזמת ומפתחת תכניות לימודים בתנועה בבית ספר "דעת" בקבוצת דו רה מי.

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!