לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

הפרה המבולבלת  סיפור+ רעיון לפעילות

הפרה המבולבלת \מאת ג'ני מילר


היו הייתה פרה קטנה שקראו לה פועה
היאהיתה קצת שמנמנה וזה דבר ידוע.
בוקר אחד, קמה פועה הפרה ואמרה לעצמה: 
נמאס לי כבר מהכתמים,
הם שחורים ומפריעים,  אנסה אותם לזרוק, 
אולי לשטוף, אולי למחוק. שפשפה, קרצפה,
התגלגלה על הרצפה... אוף!! איזו חוצפה!!!
nשום דבר לא נעלם, הכתמים עדיין שם.

פועה החליטה לנסות את הכתמים יש לכסות,
"אתכסה כך בפרחים, וזה יהיה ממש מקסים.
אז יבואו פרפרים וירצו עלי לעוף,
חיפושיות וגם דבורים ,כולם ישתו ממני צוף".


אך פועה עדיין  לא מרוצה, מה עכשיו היא  עוד רוצה?

"אני רוצה לשחות בים, לצלול כמו דג מפה לשם". מיליונים של קשקשים את פועה כך מכסים,
פרה לגמרי מוזרה, שוחה לשם ובחזרה...

אך שוב פועה לא מרוצה, מה עכשיו היא עוד רוצה?

"אני רוצה מאוד, מאוד –  להיות כמו שמוליק הקיפוד, לדקור את מי שיתקרב, גם שועל וגם זאב".
הגב של פועה מתכסה בהמון קוצים שעליה מגינים מפני חיות וגם טורפים.

אך פועה לא מרוצה, מה עכשיו היא עוד רוצה?

"אני רוצה כנפיים לעוף גבוה לשמיים. כמו ציפור לפרוש כנף, לנוח קצת על הענף". במהירות עפה חולפת, הפרה המעופפת ממש כך מעל לרפת.

לעת ערב נגמר היום, ופועה שלנו רוצה לישון "אני רוצה פסים כחולים, כמו לפיג'מה של גדולים".
הסתכלה במראה ואת עצמה שאלה:" אני זברה או פרה?"

תחזרי להיות פרה, רוצים אותך בחזרה. את מייצרת את החלב ואותך תמיד נאהב, מעדן וגם גלידה, גם שמנת גם גבינה. 
ע"פ רעיון של ליאורה זר אביב
































פעילות בעקבות הסיפור
ורד כרמל

גזירה שחורה – נגזור, ממפל שחור או מבד לֶבֶד, צורות בצורה של כתמים של הפרה, ללא מבנה הנדסי מוגדר.


 

מטרת הפעילות – חשיבה יצירתית
מודל הבודק את רמת החשיבה היצירתית אצל אנשים, פותח על ידי ד"ר גילפורד (1950Guilford, ), אשר טבע את המונח 'יצירתיות –  כחשיבה מסתעפת'. גילפורד היה מחלוצי החוקרים של הכשרים השכליים האנושיים והגדיר יותר ממאה תחומי חשיבה, ביניהם החשיבה המסתעפת. על סמך מודל זה פותח מבחן הבודק את היצירתיות אצל אנשים וגם ילדים. המבחן מורכב מחמישה חלקים, כל חלק בודק רמה אחרת של יצירתיות. המעניין הוא שיש שלושה פרקים המעריכים את רמת היצירתיות אצל ילדים בגיל הרך. המבחן עובד בעיקר על פתרון בעיות מילוליות ופתרון בעיות גרפיות. בבעיות המילוליות שואלים את הנבחן שאלות אשר מוגדרות: "מה אתה רואה פה?", "מה אפשר לעשות עם חפץ מסוים?" בבעיות הגרפיות מראים לנבחן קווים ועיגולים ונותנים לו להשלים את התמונה, כן מתבקש הנבחן לתת כותרת לתמונה שצייר. התוצאות נמדדות על ידי הפרמטרים שהוגדרו, כאשר כל פרמטר מקבל ניקוד. ניקוד גבוה מראה על רמת יצירתיות גבוה.

עבודה עם גזירות בריסטול שחורות יכולות להוות את הפונקציה של החשיבה המסתעפת, או כפי שאוהבים להגדיר: 'חשיבה מחוץ לקופסה'. ילד מקבל גזירה, שאין לה צורה ברורה ולא צבע מלבד השחור, שואלים אותו "מה זה?" או "מה אפשר לעשות עם זה?" התשובה תיצור אתגר חשיבתי ויצירתי.




מהלך הפעילות
נמצא אפשרויות שונות מה ניתן לעשות עם הגזירות, החל מהנחת הגזירה על איברים בגוף, המצאת סיפור דמיוני, הפקת צלילים עם הגזירה, תנועה במרחב בעקבות הרעיונות של הילדים. 

המשך הפעילות תהיה בהמחשת הסיפור עם פרה גדולה במרכז שעליה המורה/ הגננת תניח את האלמנטים שהפרה מדמיינת בסיפור, כולל הכתמים השחורים שלה.

 

בסיום הפעילות נניח את הגזירות שהילדים פעלו איתם על הפרה המצוירת בלבן, והרי לכם סיום קסום המתקשר לסיפור הפרה, שיתוף הילדים בסיפור, חיבור הילדים לחוויה של ההצגה וכמובן – פעילות יצירתית.
 
 
 
 
 
 
 
 

מבנה השיעור בנקודות
• המורה מראה ציור גדול של פרה, שיחה מה עושה הפרה ומה עושים בחג שבועות עם חלב.
• כל ילד מקבל צורה שחורה עשויה ממפל או מבד לבד, המורה מבקשת מהילדים לתת רעיונות מה זה יכול להיות
• הילדים נותנים רעיונות מה לעשות עם הצורה השחורה
• נעים בחדר כמו פרה לצלילי מנגינה, כל פעם הצורה השחורה הופכת לכתם במקום אחר בגוף, כשהמוסיקה נעצרת - הילדים עומדים וגועים כמו פרה (מו-!)
• כל ילד רוקד לפי הביטוי האישי שלו לצלילי המנגינה.
• הילדים מניחים את הכתמים על ציור הפרה או מדביקים על שמלת הפרה שלובשת הגננת או המורה.
1
שמלת שבועות
שמלת שבועות ענקית. סטן עם אפליקציות של שבועות.
הפרה המובולבלת
בובת פרה מספוג עם פה מדבר


מוצרים קשורים למאמר ולחג השבועות
 
 

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!