לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

חינוך חושב יצירתיות – העתיד כבר כאן

מאת: מיכל קורנפלד

בעולם שכבר נדמה שראה כל מוצר וכל פיתוח אפשרי, אלו בעלי החשיבה היצירתית והביטחון לדבוק ברעיונותיהם הייחודיים יגיעו להצלחה ולתרומה לחברה. יותר ויותר גוברת המודעות שחשוב שחינוך ילדי העתיד יכלול פיתוח חשיבה יצירתית. מקצועות המחר יהיו כרוכים בחשיבה יצירתית ועצמאית.
האתגר לפתח את חשיבתם היצירתית של הילדים בגן הילדים הוא בר השגה. כי החינוך בגן הילדים הוא במהותו יצירתי. גן הילדים ערוך בצורה בה משחקים מגוונים מוצעים לילדים לבחירתם, והילדים מוזמנים לשחק משחק חופשי.
איך אם כן אפשר לפתח את חשיבתם היצירתית של הילדים?


1) שימור הסקרנות וחשיבה חיובית
במפגש, בריכוז לא חייבים רק להעביר חומר. ידע כיום ניתן להשיג בקלות. השאלה היא מה עושים עם הידע. אילו רעיונות חדשים מסיקים ממנו.
לכן בשעת הריכוז כדאי להקצות זמן לשיחה, בה אנו המנחים של רב השיח. אפשר לתת השראה לשיחה על ידי סיפור, מוזיקה או התבוננות ביצירת אמנות. ובהמשך לשמוע אילו מחשבות עוררו החומרים בילדים.
מספיק שילד ישמע פעם אחת שמה שהוא אמר הוא לא נכון,
כדי שיבחר בהמשך לא להביע את רעיונותיו. מה שחשוב הוא שיש חשיבה, שהילדים לא מאבדים את סקרנותם הטבעית. כל רעיון תורם לשיחה. חשוב לעודד רבות את הילדים.
חשוב שנשרה בשיחה אווירה חיובית, רגועה ונעימה, ושנכוון את הילדים לחשוב חיובי. כך נזמין את החשיבה היצירתית.
יתכן שבמהלך השיחה הילדים יתנועעו בערנות וידברו בקול רם מהמקובל. חשוב שנבין שכאשר יש חשיבה יש צורך בתנועה.
עלינו לשמור על מסגרת הריכוז, תוך כדי הכלת הילדים שיצירתיותם מתעוררת לחיים.

2) שאילת שאלות וניסוח רעיונות
רבות נכתב על כך שניסוח השאלה בדיוק המרבי סולל את הדרך לפתרון. במקום להתמקד במציאת תשובות לשאלות, עלינו להתמקד בעזרה לילדים בניסוח שאלותיהם. כאשר הם מביעים רעיון, נכוון אותם באינטואיציה, בניסיון ובתבונה כיצד לנסחו.

3) בחירות ויצירה חופשית
תרבות השפע מציפה את הילדים בגירויים. עליהם לבחור בחירות רבות בצורה יומיומית. חשוב לאמן את הילדים לבחור, כדי שלא יעמדו נכלמים למול שפע ההיצע.

כדאי ליצור בגן פינה ובה סלסילות רבות. כל סלסלה תציע לילדים חומר יצירה אחר. כדאי שחומרי היצירה יהיו גם אריזות ומוצרים ישנים שהילדים יביאו עימם מהבית. זהו לא רק עניין של מחזור.  הילדים ישמחו ליצור בחומרים שהביאו מהבית.

הילדים יוזמנו לבחור מתוך הסלסילות חומרי יצירה וליצור באמצעותם יצירה חופשית, לפי רעיון מקורי משלהם. תפקידנו יהיה לעזור להם במימוש הרעיון. חשוב מאד שנביע התפעלות מהיצירה המקורית. כך נעניק לילדים בטחון לבטא את אישיותם הייחודית.

4) אגרסיביות ויצירתיות
הרבה מההתנהגויות השליליות של הילדים היום נובעות מיצירתיות שלא מצאה ביטוי. חשוב שנזהה בכל ילד לאן מכוון אותו ניצוץ היצירתיות שבו, ושנעזור לו לפתחו. חשוב יותר שהילד יאמין ביכולותיו ויעז להתנסות התנסויות המאתגרות אותו,
מאשר שנעמיס עליו עוד ועוד ידע.

5) עידוד חשיבה עצמאית
ילד שכל הזמן אומרים לו מה לעשות, לא ידע מה לעשות כאשר יצטרך לעשות דברים בעצמו. עלינו לגדלם להיות אזרחים המשתלבים בחברה, ואשר תורמים לחברה מיצירתיותם בביטחון עצמי ובהתמדה.

נוכל לעשות זאת על ידי כך שנעודד אותם ליצור יצירה חופשית על בסיס רעיונותיהם המקוריים ושנעודד אותם להציג את יצירותיהם ורעיונותיהם בפני חבריהם. תפקידינו יהיה ליצור תרבות שיחה בגן בה הילדים אוהבים להקשיב לחבריהם ולתת להם משוב חיובי.


ולסיכום, לפי משפטו המפורסם של דקארט ובסיוע העברית,
מתחברת החשיבה היצירתית לחשיבה העצמאית כך:

אני חושב – משמע אני חשוב!
ויתרה על כך: אני חושב משמע אני משתבח!

ומהו תפקידינו?

תפקידנו הוא למצוא את האיזון בין יצירת כללי התנהגות בגן המגבילים התנהגות לא חברית ולא תרבותית, לבין יצירת כללי התנהגות אשר משאירים מקום ליצירתיות. זאת מאחר שמטרתנו בסופו של דבר היא לתת לילדים כלים למנהיגות וליזמות, להעניק מהיצירתיות שלנו, לעודד ולשבח!



מיכל קורנפלד
היא מומחית לפיתוח חשיבה יצירתית המתמחה בילדים, ציירת, סופרת ומשוררת. היא מנחת פעילות קסם המילים והצבעים ויוצרת ספרי תכנית מגדלים ילדים חושבים יצירתית.
לחצו כאן לביקור באתר שלה: צבע לחיים!

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!