לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

למה מגילת רות נקראת על שמה ומה הקשר לגידול ילדים?

ורד כרמל

בחג שבועות קוראים את מגילת רות. רות שנולדה כמואבייה, בת לעם אחר, מחליטה לחזור עם נעמי, כלתה, לארץ ישראל.

סיפור המגילה מתחיל בכך שאלימלך ונעמי היו מעשירי הארץ וירדו למואב בזמן הרעב.

כשנישאה רות לבנה של נעמי המשפחה הייתה עשירה ומכובדת, אך בחלוף השנים והצרות נשארה נעמי אלמנה ושכולה,

ללא נכסים וללא כבוד. רות קשרה את גורלה עם נעמי למרות שידעה שהיא יוצאת לדרך ארוכה וקשה ושההווה מלא קשיים,

רות עומדת להגיע לחברה בה היא 'נוכרייה – לא שייכת', היא תסבול מאפליה ומגזענות חברתית,

אפשרויות הפרנסה שלה יהיו בתחתית סולם המשכורות, סיכוי קלוש להתחתן ולבנות משפחה.

אך רות אוהבת את נעמי ומחליטה להמשיך אתה בדרך מתוך אהבה ומתוך דאגה לגורלה.

בסוף המגילה יש הפי אנד לסיפור כאשר רות מתחתנת עם בועז, שהיה שופט בישראל,

מעמדה המשפחתי והכלכלי משתפר ואף זוכה בכך שהנין שלה הוא דויד המלך.

 

מה יש ברות שגרם לכך שמגילת רות נקראת על שמה?  

רות מלמדת אותנו על אהבה ארוכה מתוך בחירה, אהבה עם לקיחת אחריות, אהבה שלא נמוגה עקב קשיים ומשברים.

היכן אנו מוצאים אהבה כזו? לילדים שלנו.

 

אנו מחזיקים באהבה את התינוק שנולד לנו ומבטיחים לעצמנו שזו תחילה של דרך מופלאה

אך באמצע קורה משהו והיחסים עם ילדינו אינם כפי שחשבנו,

אנו מוצאים שרוב הזמן אנו מתמודדים מול הילדים; על סדר היום, על הלימודים, על קניות, על ארוחות, והרשימה עוד ארוכה.

אנו מגלים שאנו הופכים מהורים ל'שוטרים', ארוחת הערב המשפחתית בה יושבים כל בני המשפחה ליד שולחן ומשוחחים על ענייני היום, משתפים בלבטים ובמחשבות – נמצאת בסדרות הטלוויזיה אך לא ממש מציאותית. 

 

הבה ננסח את המצב בדרך חשיבה אחרת: אנו מתמודדים עם הילדים שלנו באתגרים שמזמנים החיים,

אנו מלמדים את הילד דחיית סיפוקים, לעמוד במצבי תסכול, סדר יום, לקיחת אחריות – וכול זה בדרך משותפת, אתו ולא מולו.

ברגע שנבין שהצבת גבולות לילד היא אתגר חינוכי ראשון במעלה אשר יכין את הילד שלנו להתמודדויות שיזמנו לו החיים כמבוגר,

נעשה זאת בדרך של אהבה והכלה. אם נאמין שאנו תמיד בצד של ילדינו, גם אם קשה לו, נעשה זאת בשמחה.

אולם, כיצד הילד שלנו יבין שאני כהורה עושה זאת לטובתו? פה נדרשת חשיבה יצירתית והבנה רגשית של נפש ילדינו.

גם הצבת גבולות יכולה להיעשות ברגש, בתבונה וברוגע.

הצבת גבולות אינה חייבת להפוך לעימות בין שני צדדים אלה דרך משותפת מתוך הבנה.

אני פונה לילד שלי כנפש בוגרת המבינה את הנעשה סביבה ואחראית מספיק לקבל עליה את תוצאות מעשיו,

בדרך זו הוא מקבל את דרכי מתוך הבנה ואהבה.

ניקח את גידולו וחינוכו של הילד לא כדבר מובן מאליו, אלה כמשימה שצריך להתמקד בה, להקדיש לה מחשבה,

תשומת לב, המון אורך רוח והכלה. הבנה שהעולם אינו קל ועל הילד ללמוד כללי התנהגות ולקיחת אחריות,

הבנה שאנו יכולים להתוות לילד דרך שתתן לו כלים להתמודדות, בטחון עצמי וערכים חברתיים,

מה שיביא אותו להרגיש חלק מהעם, חלק מהחברה בה הוא חי, ולא להרגיש 'נוכרי',

להרגיש תלוש ללא יכולת להתמודד עם אתגרי החיים. 

חינוך מתוך אהבה הוא חינוך סבלני וסובלני, חינוך תורם, חינוך מעודד חשיבה יצירתית, פיתוח כישרונות וכישורים, חינוך חברתי ואחראי. 

ואסיים בציתות מעניין המקשר בין מלחמות עמים בעולם לבין מלחמות הורים וילדיהם.

 

רבי נחמן מברסלב אומר: "איך מלחמה מתחילה כאשר אי שם, באיים הרחוקים, הורים צועקים על ילדיהם. ההד מתחיל את המלחמה.

ואיך השלום מתחיל? שלום מתחיל כאשר אי שם, באיים הרחוקים, הורים מתעוררים בבוקר ואומרים לילדיהם "בוקר טוב" באהבה רבה.

ההד עושה שלום". (על פי שלמה קרליבך)

חג שמח

 

 

*ורד כרמל
תואר שני בשלוב אמנויות בלמידה מטעם אוניברסיטה לסלי, מורה למוסיקה ולתנועה, מנהלת מכללת דעת ועורכת תוכן.

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!