לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

תרפיה במוסיקה
על החיבור בין הצלילים לנפש

מאת: ורד שחמון

תרפיה במוסיקה היא תהליך טיפולי בין מטפל למטופל אשר משתמש במוסיקה כאמצעי לביטוי והשלכה בתהליך זה. המטרות הטיפוליות יכולות לכלול מטרות כגון העלאת תכנים רגשיים, שיפור היכולת לביטוי רגשי וסובלימציה של רגשות, הגברת המוטיבציה לעשייה ופיתוח שיתוף פעולה וקשרים בין-אישיים ועוד. בבסיס החשיבה הטיפולית עומדת ההנחה כי יצירה אמנותית על כל גווניה היא כלי לביטוי לא מילולי של החלקים המודעים והלא- מודעים שבתוכנו

בתרבות המערבית, במשך שנים רבות הייתה המוסיקה קשורה בחוויות מיסטיות ודתיות. בתחום בריאות הגוף והנפש היא החלה להשתלב בשנות הארבעים של המאה העשרים, בארצות הברית, במטרה לעודד את החיילים שנפגעו במלחמה. מוסיקאים החלו להופיע בבתי החולים, להקים מקהלות ותזמורות מקרב החולים ולעודד אותם לנגינה. וכך, רק בתקופת מלחמת העולם השנייה, כשחיילים פצועים פיזית ונפשית החלו למלא את בתי החולים, קם הצורך בידע נוסף הקשור במצבם הנפשי של החולים, דבר שקידם את השימוש במוסיקה ככלי תרפויטי, כמקצוע ולא כתחביב. התכנית האקדמית הראשונה נפתחה בארצות הברית באוניברסיטת מישיגן, ב- 1944. בארץ החלו תכניות לימוד בתחום זה בתחילת שנות השמונים ועד היום מקצוע זה תופס מקום נכבד במרפאות בריאות הנפש, בבתי חולים, בפנימיות, במכונים טיפוליים שונים ובבתי ספר ברחבי הארץ.

תרפיה במוסיקה היא תהליך טיפולי בין מטפל למטופל אשר משתמש במוסיקה כאמצעי לביטוי והשלכה בתהליך זה. לטיפול פונים ילדים נוער ומבוגרים באופן פרטני או קבוצתי לטיפול בקושי, בבעיה או בסימפטום פיזיולוגי, קוגניטיבי, רגשי, חברתי או רוחני. המטרות הטיפוליות משתנות ממטופל למטופל בהתאם לסיבת הפנייה והן יכולות לכלול מטרות כגון העלאת תכנים רגשיים, שיפור היכולת לביטוי רגשי וסובלימציה של רגשות, הגברת המוטיבציה לעשייה ופיתוח שיתוף פעולה וקשרים בין-אישיים ועוד. בבסיס החשיבה הטיפולית עומדת ההנחה כי יצירה אמנותית על כל גווניה היא כלי לביטוי לא מילולי של החלקים המודעים והלא-מודעים שבתוכנו. לאחר הביטוי היצירתי ניתן להוסיף גם מילים, משמעות ופרשנות לעבודה, הן מצד המטפל והן מצד המטופל. בטיפול עצמו ניתן להאזין למוסיקה, לאלתר בכלים שונים, ביחד או לחוד, להקליט את היצירה ולשמוע אותה שוב למשוב נוסף, להלחין מוסיקה למילים קיימות או לחבר מילים חדשות למוסיקה קיימת, פעילויות של דמיון מודרך, תנועה, שירה, נגינה בצוותא ועוד. הטיפול מתקיים ביום ובשעה קבועים ובטיפול בילדים מתווספות גם פגישות הדרכה להורים. אין צורך בידע מוקדם או בכשרון מוסיקלי כלשהו.


התרפיה במוסיקה בשירות הקהילה
כיום מקובל לחשוב שניתן להשתמש בידע מתחום התרפיה במוסיקה גם בשירות הקהילה.  תרפיסטים במוסיקה מספרים, כי הם משלבים בעבודתם הטיפולית גם עבודה עם קבוצות ילדים והורים בקהילה, מתוך הבנה שיש בכוחה של המוסיקה לעזור בהיבטים התפתחותיים, רגשיים וחברתיים. דרך נגינה, שירה ואלתור משותף בכלים ניתן ליצור אינטראקציות של "יחד". ילדים נמשכים מאוד לעשייה המוסיקלית ונהנים ליצור, להביע ולאלתר באמצעותה. בצורה כזו ניתן בעקבות המוסיקה, לחזק את האינטראקציה, את הקשר ואת תחושת השייכות בעבודה הקבוצתית, החברתית והדיאדית.

המוסיקה היא ראשונית ומתחילה עוד בתקופת העוברות כמקשרת בין העולם התוך-רחמי ובין החוץ, וממשיכה עם הבכי הראשון של התינוק כביטוי קולי לנוכחות שלנו, לצרכים, לרצונות, להנאות ולצער שלנו. כשאנו יוצרים ומקבלים צלילים כתינוקות, אנו גם יוצרים ומקבלים אהבה. הקשר המוסיקלי ללא המילים בין האם לתינוק הוא מעמיק, טהור ומבטא את האינטימיות המושלמת של יחסי-גומלין.  הדיבור וחילופי המלמולים בין המבוגר לתינוק בשנת החיים הראשונה, האינטונציה המוגזמת והחזרתיות ההברתית מאפיינים דיבור מוסיקלי יותר מאשר דיבור מילולי.
כשגדלים,  המוסיקה מטפחת קשרים ביחסי-גומלין. כשילדים שרים ביחד, למשל, הם חולקים הנאה בגילוי וחברות בדרך חדשה, וכן,  לא במקרה השירים המושמעים ברדיו עוסקים ברובם באהבה, באינטימיות ובחברות. כך גם בעבודה הקבוצתית, למוסיקה תפקיד חשוב ביותר והיא משמשת ככלי לתקשורת. עשייה מוסיקלית מחייבת קשר בין שני אנשים, הן בנגינה, כך ששני המשתתפים חולקים יצירה משותפת, הן בהאזנה, כך ששניהם חולקים חוויה רגשית משותפת וכדומה. מגע שכזה חיוני לחיינו וברגע שהוא מופיע אנו יכולים לחוש הנאה, ואנו מתמלאים מרץ והערכה הן לעצמנו והן לאחרים.


רעיונות ופעילויות בנושאי חברות ו"יחד" באמצעות המוסיקה
דוגמאות לפעילויות מוסיקליות של "יחד"

 משחקי היכרות ושמות שונים: 1. כל אחד אומר את שמו תוך כדי יצירת קצב משותף של כולם בעזרת הידיים (על בסיס "we will rock you" של Queen).  2. עוברים לדיבור בלחש, או עם סתימת האף או ששרים את השיר... הצחוק משחרר את המבוכה והאיום מן ההתחלה. 3. כל ילד בוחר כלי מוסיקלי שבאמצעותו הוא רוצה להציג את עצמו בקבוצה. אפשר לשוחח לאחר מכן על הבחירה של הכלי, על שביעות הרצון מהבחירה, האם לקחתי כלי שרציתי או שלא נשאר לי כלי מתאים...
• סבב היכרות נוסף: אפשר לבקש מהילדים לשיר את השם שלהם, למשל רו-ני (במקביל: סול-מי). כל שאר הילדים צריכים לחזור על השם המושר. בפיתוח של אותו הרעיון, ניתן לקחת הברה אחת מתוך השם ולהוסיף לה צלילים או אינטונציה מוגזמת וכולם חוזרים על כך בהד. רעיון נוסף הוא להקליט את כל השמות ברצף על גבי רשמקול ולהשמיע אותם בו.
 פעילות אחרת: המנחה נותן הוראה ומעבירים תוף או כל כלי אחר מיד ליד במעגל בדרכים מגוונות. לדוגמה – לדמיין שהוא חם, כבד, דביק, ישן ועוד.
 פעילות מהנה מאוד בעבור ילדים היא משחק קולות גוף:  כל ילד בוחר צליל/קול שהוא יכול להפיק בעצמו. בסבב הראשון משמיעים את כל הקולות, מקליטים ומשמיעים את ההקלטה. בפעם השנייה ניתן לשחק עם הקולות בצורה כזו שהמנצח מחליט את מי שומעים, מתי וכמה פעמים, כך שהתוצאה לאחר כמה דקות ניצוח יוצאת כמו הקלטת ראפ כושי ברחוב ניו-יורקי.
 פעילות נוספת היא נגינה בכלים קצביים כקבוצה, כאשר אפשר לגוון שכל פעם מישהו בתורו מנגן את הסולו המלודי ואחרים מלווים אותו בשקט או חוזרים ומחקים את הקצב שנבחר. פעילות זו יוצרת תחושה נעימה של "יחד".
 נגינה קבוצתית: אחת האפשרויות לפעילות של נגינה בקבוצה היא כאשר המנחה יושב ליד הפסנתר ונותן את הפעמה הקצבית של האלתור דרך אקורדים ברורים, כך שהילדים מגיבים לנגינה באותו הקצב. הכלל הוא שכאשר הפסנתר מפסיק כל ילד מפסיק  את הנגינה, מניח את הכלי מתחת לכיסא, ועובר לשבת בכיסא שלימינו. כך האלתור הקבוצתי נמשך עד שכולם ניגנו בכל הכלים. אפשרות שנייה לנגינה קבוצתית היא נגינה חופשית של הקבוצה ללא המנחה. העבודה המוסיקלית תמיד מוקלטת וניתן להאזין להקלטה בסוף העשייה.

ביבליוגרפיה והצעות לקריאה נוספת:
1. אמיר, ד. (1999) להיפגש עם הצלילים. תרפיה במוסיקה – פרקטיקה, תיאוריה ומחקר. אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
2. סקלס, חוה (1990). מוסיקה כמתווך טיפולי: המודל ההתפתחותי-אינטגרטיבי בטיפול במוסיקה (עבודת דוקטורט). ירושלים: האוניברסיטה העברית בירושלים.


 


* ורד שמחון,  M.ACתרפיה במוסיקה. מנחת קבוצות, עובדת עם ילדים, נוער ומבוגרים, פרטנית וקבוצתית. מנחה קבוצות הורים ומרצה במכללה פרטית.

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!