לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

שיעור מוסיקה, הדומה והשונה בכל גיל

 

נענה על השאלה איך נפתח את השמיעה וההבנה הקוגניטיבית,

הרגשית והמוטורית של ילדי הגיל הרך - בשיעור מוסיקה המתאים לגילם.  ומידע על התכנית המוסיקלית העכשווית.

מאת: ורד כרמל

 

בכיתת התינוקות

כחלק ממעגל של תינוקות ומטפלות, אני יושבת על השטיח הכחול במעון. חלקם שוכבים על הבטן ומביטים בי, חלקם יושבים, חלקם מתכרבלים על ברכי המטפלת. הצוות ואנוכי שרות, מוחאות כפיים, מניחות ידיים על הראש שלנו וגם על ראשם של הקטנטנים, כולנו מאזינים לצליל המצילה שאני מקישה עליה ולאחריו לצלילי הפעמון. כל ילד מקבל פעמון ומתחיל מיד בהיכרות אתו, הוא בודק, טועם, מקשיב לקול שמשמיע, מנסה שוב להניע את היד כדי לשמוע את הצליל. אנו מדקלמות ומקישות עם הפעמון, מצלצלות לצלילי מנגינה והילדים – חלקם מביטים בהשתאות על האירוע המתרחש, חלקם מנסה להשתתף ולהקיש עם הפעמון. שיעור מוסיקה – התינוק משתתף בו בחושיו גם אם זוהי פעולה סבילה של צפייה והתבוננות.

 

בכיתת הפעוטות

עם הפעוטות ההשתתפות יותר פעילה, הם מדקלמים יחד אתי כמה מילים מתוך הדקלום ופעילים עם הידיים והרגלים בזמן השיר. אני מוציאה את המצילה ומקישה עליה במקוש. הילדים זוכים לחוויה חדשה של האזנה לצליל חדש ולא מוכר. החוויה ממשיכה כאשר הם מקבלים מצילה וחשים את המתכת, מתנסים בפעילות המוטורית העדינה של ההקשה, מקישים תוך כדי האזנה למוסיקה על ידי הקשה לפי המבנה המוסיקלי.

 

בגנון ובגן

לבוגרים אני פונה לחלק הקוגניטיבי שלהם; אנו לומדים מילה חדשה ומתפתחת שיחה על החומר ממנו עשויה המצילה (מתכת), כיצד וכמה סוגי השמעת צליל אתה, ולאחריו גם פיתוח מוטורי של הקשה על מצילה עם מקוש ושמירה על מקצב המנגינה.

 

אותו כלי נגינה, האזנה לאותה יצירה מוסיקלית, דקלום חוזר – אך כמה שונה בין התינוק בשנתו הראשונה לחייו לבין הפעוט בשנתו השלישית. 

 

אנו יודעים כי מערכת החושים היא דינמית ומתפתחת בתגובה ישירה להתנסויות במשך החיים. חוויה טובה – מצמיחה. חוויה קשה – גורמת להתכנסות ונסיגה. מערכת החושים מתחילה להתפתח בעובר וממשיכה להתפתח כל החיים בעקבות חוויות חושיות שהגוף עובר. המוסיקה יוצרת אצל השומע תחושות והתרחשויות רגשיות ושכליות בהתאם להתפתחות שלו.

שיעור המוסיקה צריך להיות חוויה טובה, מאתגרת ולא מתסכלת. השיעור כולל התרחשות שמיעתית, מוטורית, רגשית וחזותית. עם כלל ברזל אחד: בהתאם להתפתחות של הפעוט. 

 

בתכנית המוסיקלית שלנו לאחר חנוכה ועד לפסח

 

בנושא חורף ופרי הדר הפעילות המוסיקלית הייתה עם כלי הקשה ממתכת: פעמונים, מצילות ומצלתיים. 

 

בנושא ט"ו בשבט הפעילות המוסיקלית תהיה עם כלי הקשה מעץ: מגוון מקלות, מנענעים, רשרשנים מעץ.

הילדים יחוו את ההבדל בגוון של כלי ההקשה, יחושו את המתכת הקרה לעומת העץ החם, יתנסו בהשמעה והקשה על כל כלי והשוני ביניהם (המצילה דורשת פעילות מוטורית עדינה ומדויקת יותר)

 

בנושא יום המשפחה הפעילות ליום המשפחה מתאפיינת יותר בפעילות רגשית

הפעילות המוסיקלית תהיה שילוב וסיכום כאשר הילדים ינגנו בתזמורת משולבת, או ינגנו בהפעלת משפחה עם ההורים אחת מהיצירות שנלמדו במהלך החודש.

 

הפעילות לאדר א' (חודש לפני פורים) ניקח את נושא הצורות: ריבוע, משולש, עיגול ומלבן – ונהפוך אותם לצורות מוסיקליות.

 

הפעילות לפורים ממשיכה להתאפיין בעבודה על רגשות: שמחה- עצב ותהיה המשך של הלימוד המוסיקלי 

 

נושא אביב פסח מתאפיין בצמיחה ובפריחה וכך גם במוסיקה נלמד את הקרשנדו וסוגי דינמיקה מוסיקלית. 

*ורד כרמל
תואר שני בשלוב אמנויות בלמידה מטעם אוניברסיטה לסלי, מורה למוסיקה ולתנועה, מנהלת מכללת דעת ועורכת תוכן.

לחצי לייק וקבלי את כל העידכונים גם לפייסבוק >>

כל חודש החברים שלנו מקבלים שיר במתנה למייל

מלאי את פרטיך ותקבלי גם!