דעת- שילוב אמנויות לגיל הרך בהנהלת-ורד כרמל

פתרונות מערכתיים לגיל הרך בפריסה ארצית

  • לימודים: מכללת דעת-שילוב אמנויות.
  • לימודים: השתלמויות לצוותי החינוך.
  • עבודה: מגוון חוגי העשרה ברמה מקצועית ואיכותית.
  • עבודה: קיץ וקייטנות, פעילות ספורט בבתי ספר.

מכללת דעת –שילוב אמנויות

המכללה קיימת משנת 2004 בניהולה של ורד כרמל. מאות בוגרים ובוגרות של הלימודים עובדים במערך החינוכי ברחבי הארץ.

מכללת דעת היא בית לנשים שבאות ללמוד מקצוע, רוכשות ידע במוזיקה ומגשימות עצמן מהצד האישי והמקצועי.
מכללת דעת יוצרת קבוצת תמיכה חברתית ומקצועית המעלה את ההנעה ללימודים וההישגים של הלומדות.

ההתמחות של המכללה בכך שהיא עושה את החיבור הנכון בין לימוד אקדמי למתן כלים יישומיים לעבודה היומית עם הילדים בגיל הרך.
בוגרי המכללה מקבלים כלים של התמחות מקצועית וערכים של מצוינות חינוכית ובשל כך עובדים ומצליחים בעבודתם ברחבי הארץ.

המכללה מספקת לבוגריה עבודה בגנים ובמעונות, עובדת עם עיריות וארגונים ברחבי הארץ, עורכת מעקב ובקרה על מהלך החוגים בכיתות הגן לאורך כל השנה.
שומרת על קשר מתמיד עם הצוות החינוכי בגן כמו גם הקפדה על האיכות והיציבות במהלך כל שנת הלימודים. כך שהיא יכולה לספק לבוגרי התוכנית המתאימים עבודה בתום לימודיהם.

חוגים מבית טוב

  • ריתמיקה ⦁ תנועה ⦁ שעת סיפור ⦁ מחול ⦁ צהרונים ⦁ בכל הארץ
  • מעונות וגנים פרטיים, גני עירייה, צהרונים, חטיבה צעירה בבתי ספר 
  • חומר לימודים עדכני ומתחדש, ליווי מקצועי, שירות מעולה.
  • אמינות ומקצועיות של שנים בהנהלת ורד כרמל.

 

הפקות מוזיקה

‘דעת-שילוב אמנויות’ מפיקה שירי ילדים מקוריים המתאימים לפעילות עם ילדים בהתאם לתוכן הנלמד בגן ובכיתות היסוד.
השירים מוכרים בכל הארץ ומושמעים בכל גן ברחבי הארץ.

 

שיטת כרמל

שיטת כרמל מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים, מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

וכמובן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה הנותנים את הטעם לחיים.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל על בסיס העבודה שלה עם ילדים בגני ילדים במשך שלושה עשורים , כן על מחקרי מוח ויצירתיות אליהם נחשפה בשנות עבודתה ולימודיה אשר תואמים את דרך החינוך שהטמיעה עם הילדים וגם עם הסטודנטיות שלימדה. כמו כן הוכיחה את בסיס השיטה במחקר התיזה שקיימה.

 

רציונל החינוך המוזיקלי בגיל הרך

מחקרים מורים כי חשיפה למוזיקה ולמידה שלה על מגוון פעילותיה מפתחת כישורים אינטלקטואליים, חברתיים ואמנותיים. עיסוק במוזיקה ובשירי משחק יכולים להיות מקפצה לעולם האמנות והיצירה, להוות אבן דרך בפיתוח חשיבה יצירתית ולהצמיח ילדים שיגדלו להיות אנשים יצירתיים יותר, בעלי יכולת לתרום לחברה ולבנות חיים בעלי משמעות ומספקים. 

פיתוח יכולת חשיבה עצמאית אצל ילדים הוא בעל חשיבות עצומה בבניית מארג חייהם העתידיים. פיתוח נכון ומובנה היטב מוביל לפיתוח חשיבה יצירתית ולאינטליגנציה גבוהה והם משפיעים על בניית עתיד מוצלח ומספק בעולם בו אנו חיים, עולם דינאמי של שינויים מהירים. ילד שיתפתח למבוגר בעל מחשבה פתוחה ויצירתית יוכל להתמודד עם הבלתי צפוי, להשתמש בלמידה בדרכים אחרות, להתנסות במושגים חדשים, לחשוב בצורה גמישה, לעבוד עם אנשים בני תרבות ודתות אחרות, לבחון מחדש ערכים ושיטות עבודה. 

חשיבה יצירתית משמעה היכולת להשתחרר מדפוסי חשיבה שהורגלנו בהם ולבחון זווית ראייה אחרת של הדברים. אדם יצירתי יקשור בין דברים שלא היה קשר ביניהם – בדרכים חדשות. מחקרים מראים כי היצירתיות הִּנָה תכונה אוניברסאלית התלויה באופן קריטי במרחב שהאדם גדל בו. חברה המכבדת מוטיבציה פנימית ומאפשרת נטילת סיכונים – תצליח להכיל אדם יצירתי אשר תכונותיו ומעשיו שונים מהזרם המקובל. חוקרים ואנשי חינוך מדגישים את ההתפתחות היצירתית כנדבך חיוני בהתפתחות הנורמלית של הילד; הם ממליצים לתת מרחב נאות לשם ניסוי ופיתוח החשיבה היצירתית ומשם לפיתוח האמנות בהקשרים של  המוזיקה, התנועה, המשחק והשפה. 

במחקר שנעשה לאחרונה על ידי ורד כרמל על הקשר בין חשיבה יצירתית לפעילות עם שירי משחק במסגרת שיעורי המוזיקה בגן, נמצא כי ילדים אשר פעלו עם שירי משחק הראו יותר ביטויים של חשיבה יצירתית. המוזיקה נושקת למספר אינטליגנציות: האמנות, המתמטיקה, הרגשית, תפיסת המרחב ותוך אישית. תכנית זו תחבר את הלימוד המוזיקלי עם ביטוי אמנותי יצירתי של הילד בגן, תכלול פעילות מוזיקלית דרך שירה, האזנה, תנועה ויצירה.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל 

ורד כרמל, בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות 

M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת ‘דעת-שילוב אמנויות’ כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך “פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות” פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.

ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה.

את האני מאמין שלי אני יכולה להביע בכמה משפטים המבטאים את חשיבות החינוך היצירתי:

כל ילד הוא אָמָּן – אם ניתן לו את ההזדמנות
אָמָּן – להוציא מעצמי ביטוי חדש לעולמי
אָמָּנוּת –  חשיבה יצירתית המבוטאת בכלים אמנותיים מקצועיים
שילוב אָמָּנוּיות – לימוד מיומנויות אמנותיים בכדי לאפשר לי ביטוי יצירתי 

צוות דעת

רונית בן יוסף

רונית בן יוסף

רונית בן יוסף: אימא לשלושה אהובים סבתא ובת זוג. העשייה שלי בעולם המקצועי נולדה מתוך רצון ליצור שינוי מתוך חוויה אישית, להבין למה אדם שבא לעולם זקוק בכדי להיות הוא…
אפרת שמואליאן

אפרת שמואליאן

אפרת שמואליאן: בוגרת מסלול B.ed בעלת תואר B.ED בחינוך מיוחד. בוגרת המכללה האקדמית אורות ישראל, מדריכת זומבה, לומדת ומעמיקה בגישה ההיקשרותית-התפתחותית של ד”ר ניופלד שמקנה לי כלים לגישה נכונה ובריאה…
נעמי בוסי

נעמי בוסי

נעמי בוסי: בוגרת מכללת “דעת –שילוב אומנות“ חברת צוות ב”דעת” בתפקיד רכזת חוג הסיפורים. ברקע – ניסיון עשיר בחינוך ילדים בגיל הרך, מעל 30 שנה. מתוכם 15 שנות נסיוןבניהול גן…
נועה אלעד

נועה אלעד

נועה אלעד: בוגרת מסלול B.ed גן- יב , ‘ההתמחות מחול ותנועה’ במכללת אורות ישראל. בעלת סטודיו למחול לגיל הרך וכוראוגרפית לריקודים ולמשחקי תנועה לגיל הצעיר. לאחר הלימודים, עשיתי הסבה מקצועית…
ליאת פורסט

ליאת פורסט

ליאת פורסט: עוסקת בפיתוח והכנת אמצעי המחשה, התפאורות והציוד של המורות ב’דעת’. מורה לאמנות רב תחומית עם התמחות בבובות תיאטרון, תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה מאוניברסיטת בר-אילן, תעודת בובנאות של…
רונה ספורטה

רונה ספורטה

רונה ספורטה: מנחה את קורס ההכשרה למשחק בתיאטרון-סיפור במכללה. מנהלת את פיתוח ההצגות והסיפורים לחוגי הסיפורים בגיל הרך. מתמחה בהנגשת הסיפור למעונות. B.A בפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית ולימודי ביבליותרפיה מאוניברסיטת חיפה.…
טל קרט-יהושע

טל קרט-יהושע

טל קרט-יהושע: מנהלת אומנותית בתחום ההצגות והסיפורים בדעת, כתיבת תוכן ושירים , מורה בכירה לריתמיקה בגנים דרך דעת-שילוב אמנויות. מנחה את קורס ההכשרה למשחק בתיאטרון-סיפור במכללה. שחקנית, זמרת יוצרת, כותבת…
אור קל שובל

אור קל שובל

אור קל שובל: ​מנהלת שיווק וקשרי לקוחות מנהלת את השלוחה של המכללה בעפולה. השכלה- מטפלת בכירה בשיאצו, מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום, מנחת קבוצות, קורסים בשיווק במדיה החברתית,אני מחברת בין כל…
נורית וייס-לוי

נורית וייס-לוי

​נורית וייס-לוי: מרכזת תחום השכר ב’דעת-שילוב אמנויות’, מפתחת ומנחה את הקורס “לנגן מטלופון” במכללה.  השכלה – BA+MBA : תואר ראשון ושני במנהל עסקים מסלול שווק ומשאבי אנוש, בוגרת מכללת דעת…
ורד כרמל

ורד כרמל

ורד כרמל: בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת ‘דעת-שילוב אמנויות’ כבית…