השלוחה בעפולה

שלוחה הצפונית של ‘מכללת דעת’ בעפולה בשיתוף ‘מכללת שחקים במתנ”ס בית אשכול’

קורס הכשרת מדריכים לריתמיקה לגיל הרך

בוגרי הקורס המתאימים ייכנסו למערך המורים בגנים

  • העשרת הרפרטואר המוזיקלי בשירים ובמוזיקה, כולל שירי פעילות חדשים ומקוריים תואמי גיל. 
  • הכרות עם עולם המוזיקה, לימוד מושגים מוזיקליים בסיסיים והבנת שפת המוזיקה ונגינה במטלופון.
  • לימוד הוראת מוזיקה לצד היבטים בהתפתחות הילד. מיקוד בשירים ובמוזיקה תואמי גיל והתפתחות.
  • יצירת זיקות גומלין בין תחום המוזיקה לבין חשיבה יצירתית על ידי אתגרים חשיבתיים ואמנותיים ולפתח כישורים של התבוננות, חקירה ויצירתיות בעקבות הפעילות המוזיקלית.
  • עיסוק ושימוש מושכל של פעילות בתנועה בעקבות לימוד שירים ויצירות מוזיקליות בהשראת שיטת דלקרוז.
  • פעילות אמנותית-יצירתית בעקבות המוזיקה בעבודה של הילדים בפעילות עם חומרי יצירה.
  • פיתוח היכולת הוורבלית והשפה של הילדים דרך שירי ילדים ושירי משחק.
  • לימוד מוזיקה ונגינה: לימוד שפת המוזיקה ונגינה במטלופון ובכלי הקשה, ניתוח יצירות מוזיקליות, תבניות מקצב, סגנונות מוזיקליים, הטמעת המוזיקה דרך התנועה.
  • חינוך מוסיקלי כחוויה: המוזיקה כחוויה דרך פיתוח שמיעה, נגינה וריקוד דרך נושאי התוכן הנלמדים בגן.
  • תוכנית לימודים  מותאמת לגיל הילדים: תוכנית לגיל לידה -3, ותוכנית לימודים לגיל 3 – 4.
  • עונות השנה: בכל תקופה נתייחס לעונות השנה על ידי אמצעי המחשה ושירים לכל עונה.
  • אמצעי המחשה, מגע ותחושה: רעיונות לפעילות לימודית ומשחקית באמצעות אמצעי המחשה.
  • שירי הפעלה ומוזיקה: ילוו כל פעילות כאמצעי עזר ללימוד. שירים חדשים ומקוריים לצד שירים מהתרבות הישראלית.
  • מסיבות ואירועים: עקרונות בתכנון והפעלה במסיבות ואירועים בגן ובהפעלות קהל.
  • פעילויות הורים וילדים: כיצד ניתן לקרב בין הורים וילדים באמצעות החינוך המוזיקלי.
  • כל החומר המוסיקלי של המפגשים, תמלילים ומערכי שיעור.
  • כניסה לספריה המקוונת של השיעורים לצפייה בבית.
  • השתתפות בהשתלמויות חדשות ומגוונות שיערכו במשך השנה במכללת ‘דעת-מוזיקה ושילוב אמנויות’
  • הקורס נלמד הברידי, רוב המפגשים בזום וחלק מהמפגשים פרונטאלי.
  • המפגשים יתקיימו בבמתנס ‘שחקים’ עפולה.
  • הקורס מתקיים בימי רביעי בין השעות 17:00-20:00
  • פתיחת קורס בפועל מותנית במספר מינימום של נרשמים.
  • התוכנית מוכרת לשבתון במסלול אישי.
  • לעומדים בדרישות תוענק תעודת מדריך.

תעודת הוראה / תואר במוזיקה / הדרכה או ניסיון בעבודה עם ילדים.

שאלון וראיון אישי לבניית תכנית לימודים אישית.

מרצות הקורס:

ורד כרמל

ורד כרמל

ורד כרמל: בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת ‘דעת-שילוב אמנויות’ כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך “פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות” פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה.
נורית וייס-לוי

נורית וייס-לוי

​נורית וייס-לוי: מרכזת תחום השכר ב’דעת-שילוב אמנויות’, מפתחת ומנחה את הקורס “לנגן מטלופון” במכללה.  השכלה – BA+MBA : תואר ראשון ושני במנהל עסקים מסלול שווק ומשאבי אנוש, בוגרת מכללת דעת כמדריכה למוזיקה, תנועה וספור בהמחשה, בעלת תעודת בגרות בפסנתר מטעם הקונסרבטוריון העירוני פ”ת, משתתפת ומופיעה כזמרת בהרכבים ווקאליים שונים במשך 30 שנה. הצטרפתי למשפחת דעת בשנת 2013 (במסגרת הסבה מקצועית מתחום משאבי אנוש בו עסקתי 13 שנה), בתחילה עסקתי בתחום השיווק והגיוס של המכללה, אתור מורים פוטנציאליים ותלמידים מתעניינים וכיום אני מרכזת את תחום השכר מול המורים והגנים ונותנת מענה ועזרה בכל התחום האדמיניסטרטיבי והמקצועי בדעת. כמו כן כבר 6 שנים מורה למוזיקה לגיל הרך וגם יוצרת ומנחה במכללת דעת במסגרת קורס מטלופון (הכולל למוד שירים מקוריים שלי שיועדו במיוחד לנגינה במטלופון בשיטת “המורה המנגנת”) גאה להיות חלק ממשפחת דעת!
נועה אלעד

נועה אלעד

נועה אלעד: בוגרת מסלול B.ed גן- יב , ‘ההתמחות מחול ותנועה’ במכללת אורות ישראל. בעלת סטודיו למחול לגיל הרך וכוראוגרפית לריקודים ולמשחקי תנועה לגיל הצעיר. לאחר הלימודים, עשיתי הסבה מקצועית למוזיקה וריתמיקה ומאז אני עובדת בתחום קרוב לשני עשורים. במכללת דעת אני רכזת ומדריכה מורות בתחום הריתמיקה והמחול, מפתחת תוכניות לימודים ונציגת המכללה ביהודה ושומרון.

מחקרים מורים כי חשיפה למוזיקה ולמידה שלה על מגוון פעילותיה מפתחת כישורים אינטלקטואליים, חברתיים ואמנותיים. עיסוק במוזיקה ובשירי משחק יכולים להיות מקפצה לעולם האמנות והיצירה, להוות אבן דרך בפיתוח חשיבה יצירתית ולהצמיח ילדים שיגדלו להיות אנשים יצירתיים יותר, בעלי יכולת לתרום לחברה ולבנות חיים בעלי משמעות ומספקים. 

פיתוח יכולת חשיבה עצמאית אצל ילדים הוא בעל חשיבות עצומה בבניית מארג חייהם העתידיים. פיתוח נכון ומובנה היטב מוביל לפיתוח חשיבה יצירתית ולאינטליגנציה גבוהה והם משפיעים על בניית עתיד מוצלח ומספק בעולם בו אנו חיים, עולם דינאמי של שינויים מהירים. ילד שיתפתח למבוגר בעל מחשבה פתוחה ויצירתית יוכל להתמודד עם הבלתי צפוי, להשתמש בלמידה בדרכים אחרות, להתנסות במושגים חדשים, לחשוב בצורה גמישה, לעבוד עם אנשים בני תרבות ודתות אחרות, לבחון מחדש ערכים ושיטות עבודה. 

חשיבה יצירתית משמעה היכולת להשתחרר מדפוסי חשיבה שהורגלנו בהם ולבחון זווית ראייה אחרת של הדברים. אדם יצירתי יקשור בין דברים שלא היה קשר ביניהם – בדרכים חדשות. מחקרים מראים כי היצירתיות הִּנָה תכונה אוניברסאלית התלויה באופן קריטי במרחב שהאדם גדל בו. חברה המכבדת מוטיבציה פנימית ומאפשרת נטילת סיכונים – תצליח להכיל אדם יצירתי אשר תכונותיו ומעשיו שונים מהזרם המקובל. חוקרים ואנשי חינוך מדגישים את ההתפתחות היצירתית כנדבך חיוני בהתפתחות הנורמלית של הילד; הם ממליצים לתת מרחב נאות לשם ניסוי ופיתוח החשיבה היצירתית ומשם לפיתוח האמנות בהקשרים של  המוזיקה, התנועה, המשחק והשפה. 

במחקר שנעשה לאחרונה על ידי ורד כרמל על הקשר בין חשיבה יצירתית לפעילות עם שירי משחק במסגרת שיעורי המוזיקה בגן, נמצא כי ילדים אשר פעלו עם שירי משחק הראו יותר ביטויים של חשיבה יצירתית. המוזיקה נושקת למספר אינטליגנציות: האמנות, המתמטיקה, הרגשית, תפיסת המרחב ותוך אישית. תכנית זו תחבר את הלימוד המוסיקלי עם ביטוי אמנותי יצירתי של הילד בגן, תכלול פעילות מוסיקלית דרך שירה, האזנה, תנועה ויצירה.

על שיטת כרמל

שיטת כרמל מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים, מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

וכמובן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה הנותנים את הטעם לחיים.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל על בסיס העבודה שלה עם ילדים בגני ילדים במשך שלושה עשורים , כן על מחקרי מוח ויצירתיות אליהם נחשפה בשנות עבודתה ולימודיה אשר תואמים את דרך החינוך שהטמיעה עם הילדים וגם עם הסטודנטיות שלימדה. כמו כן הוכיחה את בסיס השיטה במחקר התיזה שקיימה.

מעגלי היכולת

השיטה מדברת על חמישה מעגלי יכולת שאיתם אנו מתנהלים בעולם. חלקם נמצאים אצלינו בעוצמה ונחשבים לחזקים וחלקם חלשים.  אנו משתמשים במעגלי היכולת החזקים שלנו להצלחה שמשפיעה על כל חיינו: על הלימודים, על יחסים חברתיים ובינאישיים, וכשאנו בוגרים – על הקריירה וחיי המשפחה.  לעומתם מעגל שהוא חלש אצלינו, עוצר אותנו ואף פוגע בהתפתחות שלנו בקריירה, ביחסי זוגיות וחברה.

המעגלים סובבים את היכולות הנפשיות, היכולות המוטוריות, הגופניות והאמנותית שלנו.

מעגלי היכולת הם:

1.ביטחון 

2.חשיבה 

3.כישורים 

4.אינטליגנציות 

5.אמנות 

הגישה הלימודית

תחום האמנות נוגע בכל מעגלי היכולת. כאשר נפתח אצל הילד יכולת ביטוי אמנותי, נפתח גם את מעגלי היכולת. את אלה החזקים נעצים ואת החלשים נחזק.

לימודי האמנות מטרתם לא רק הקניית ידע, אלה תהליך אישי שבסופו יחזק את חמשת מעגלי היכולת של הילד, הילד הלומד אמנות בשיטת כרמל יפתח את החשיבה היצירתית, גמישות מחשבתית, ידע לבטא את האמן שבו ואף ישתמש בחוזקות אלה ביתר תחומי הלימוד ותחומי החברה שלו.