כמה מילים ממני הקשורות להנאה ולהנעה לפעולה, נטיות לב ואהבות

ורד כרמל 

מה גורם לילד לבטא את העולם הפנימי העצמי שלו? האם יש באפשרותנו כהורים או כבעלי מקצוע לעזור לו להגיע למקום של ביטוי עצמי? ומה תפקידו של המוח בכל הקשור לרגישות ולאמנות?

פרויד ורבים מחוקרי ההתנהגות וחוקרי המוח מדגישים שתקופת הינקות היא התקופה הקריטית בחיים המשפיעה על האדם לכל חייו. הם כתבו על השפעת הָאֵם ואופן התנהגותה עם הילד הקטן, יחסי ההורים בבית והטיפול הפיזי והרגשי שהפעוט מקבל, כל אלה משפיעים על ההבנות, ההשקפות, האהבות ויחסו של האדם הבוגר לחברה ולמשפחה. התקופה הקריטית מוגדרת בין לידה לגיל 3 והיא "סוג של חלון זמן קצר בו מתפתחות מערכות ומפות מוח חדשות בעזרת גירויים שהמוח מקבל מאנשים קרובים"

זאת ועוד, נטיות-לב ואהבה קשורים למבנה במוח הנקרא היפותלמוס שהוא גמיש להפליא. הדומפינים, שהם העצבים או ההורמונים המוליכים בין היחידות במוח, כמו רכבת הרים שאינה פוסקת הם מוליכים אינפורמציה מהחושים ומהשרירים ומחזירים פקודות מהמוח לפעילות. זוהי מערכת גמישה המשתנה כל הזמן בהתאם לסביבה. הם אף פועלים על היכולת האמנותית שלנו ואף לרגשות שלנו. 

במילים פשוטות, המוח בנוי בצורה פלסטית היכולה להגמיש ולשנות עצמה. מערכת העצבים במוח משתנה כל הזמן ומפתחת מפות של התנהגות ואף של רגשות. מחקר מעניין מצא כי בעלי חיים שנחשפו לטון אחד, פיתחו מפה עצבית יחידה לעיבוד הצליל. אולם כאשר הם נחשפו לתבנית צלילית מורכבת של 6 טונים, הם פיתחו מפה עצבית שמפענחת את המנגינה בשלמותה. זאת אומרת, שהמוח מפתח מפה פשוטה (צליל אחד) ומפה מורכבת (6 צלילים) לפי אותם חוקי גמישות המוח. (קראו בספר "המוח הגמיש מאת: נורמן דוידג')

מסתבר ש"טעם נרכש" קיים בנו והוא נבנה דרך מפות עצביות שהמוח מפתח. שכן מעצם הגדרתו הוא "טעם נלמד" שצריך ללמוד לאהוב אותו. תינוקות לא צריכים ללמוד לאהוב חלב, אך אינם אוהבים שוקולד מריר או יין, את זה הם לומדים ורוכשים בזמן התבגרותם. כאשר נלמד טעם חדש, המוח הפלסטי, מבצע רה-ארגון מחדש של החיבורים ומפתח מפה עצבית חדשה שהופכת לטבע שני שלנו.  כך גם רכישת טעם אסטטי, אהבה לדבר מסוים, אהבה לסגנון מוסיקלי, לאופנה ואף לרכישת שאיפות להיות כמו…ידוענים, שחקנים, דוגמניות וכו' .

עד כמה חשוב לנו מידע זה פרט לעניין שאולי הוא מעורר בנו?

אנו, כאימהות וכמחנכות לגיל הרך, נמצאות בעמדה קריטית של גידול הילדים, לכן כדאי ואף רצוי שנבין שמוחו של הילד בונה כעת מפות עצביות במוח של הבנות על העולם. כיום, כאשר הפעוט נמצא רוב שעות הערות במעון ובגן – יש משקל רב לעיצובו של הילד לחיים גם לגננת, לצוות הטיפול ואף למורה המקצועית של החוגים. הבה נחשוב מהם ההרגלים והתובנות שאנו מפנימים לילד כערך מוסף וכהכנה לבגרות וזאת מעבר לנושא התוכן הנלמד כמו עונות השנה והחגים. האם ילדינו נחשף לרגשות הבנה, סבלנות והכלה? האם החדר והקירות משדרים אין ספור צבעים ומשחקים מפלסטיק או צבעוניות רכה ורגועה, משחקים טבעיים במגוון חומרים? האם שעות הפעילות מספקות לילד אפשרות לחקירה, יצירתיות, סדר יום המזמין ביטוי עצמי, אפשרות של הילד לשתף את המחנכת ולקבל חיזוקים, או שסדר היום הוא נוקשה ללא אפשרות לביטוי עצמי?

ומה לגבי חוגי המוסיקה וההעשרה המתקיימים בגן? חוגים אלו אמורים לספק לימוד משמעותי לילד על מנת לפתח את הרשתות העצביות אשר יעזרו לו בלימודים. כמו כן, על החוגים גם לתת מקום לביטוי ליצירתיות ולאמנות של הילד. כיצד נעשה זאת? התקופה הקריטית של הלימוד נמדדת גם בכך שילד אשר ילמד מתוך הנאה ואהבה יפתח רגשות חיוביים ללימודים גם כשיגדל. לכן הלימוד חייב להיות מלא אתגרים עצמיים של הילד הלומד ולאו דווקא שיעור המורכב מחיקוי בלבד, כאשר תפקידו היחיד של הילד לחקות ולבצע את מה שהמורה עושה. האם שאלת את עצמך אם הילדים הבינו את מילות השיר? את הנושא? האם הילד הפנים את המושג המוסיקלי או המושג התנועתי? האם הוא יכול ליישם זאת בדרך עצמאית אם תבקשי זאת ממנו?

נחזור למחקר החיות שמיפו תבנית צלילית מורכבת של 6 צלילים, כמו תבנית פשוטה של צליל אחד. המוח יכול לקבל ולהכיל תבניות מורכבות. עלינו להפסיק לפחד מיכולותיו של הילד, לתת לו אתגרים שיבנו אותו לאט ויקדמו אותו ללמידה מורכבת. 

נחזור לפרויד ולתקופה הקריטית, נבין שאנו אחראיות לתת לילד אפשרות של ביטוי יצירתי ואמנותי כי אנו ממלאות תפקיד חשוב ומשמעותי ברגע הקריטי של חייו. הוא יכול לגדול עם הנעה והנאה ללימודים, ליצירתיות כאשר ניתן לו את הכלים והזמן "לצאת מהקופסה" כבר במעון. ילד שיקבל אישור לביטוי עצמי ויצירתי בלי לקבל נזיפה, אלא הבנה והכלה – יגדל עם הבנה שיצירתיות היא מעלה. ואם תשאלי: מה לגבי כללי ההתנהגות בגן ובשיעור? נמצא את הדרך להראות לו שיש כללים ובתוכם הוא יכול להתבטא וליצור. הכללים צריכים להיות ברורים לגבי המסגרת הכללית, לגבי אי פגיעה בחברים. בתוכם יש המון מרחב שניתן לביטוי. ומה לגבי המורה למוסיקה ולחוגים אחרים? בתוך השיעור נקדיש זמן למטלות פתוחות ואפשרות לביטוי עצמי של הילד.

ורד כרמל

‏14/11/2019



שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

ורד כרמל

בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות

תואר שני בשילוב אמנויות, מומחית לגיל הרך במוסיקה לגיל הרך. יזמית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוסיקלי. מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים לגיל הרך הנמצאות במאגר התוכניות של משרד החינוך, מורה למוסיקה ולתנועה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
×
×

עגלת קניות