שיטת כרמל

מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים. מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

כן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה הנותנים את הטעם לחיים.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל על בסיס העבודה שלה עם ילדים בגני ילדים במשך שלושה עשורים , כן על מחקרי מוח ויצירתיות אליהם נחשפה בשנות עבודתה ולימודיה אשר תואמים את דרך החינוך שהטמיעה עם הילדים וגם עם הסטודנטיות שלימדה. כמו כן הוכיחה את בסיס השיטה במחקר התיזה שקיימה.

אנחנו מגדלים ילדים לעולם משתנה

הכלים שאנחנו צריכים להעניק לילד בעולם משתנה ולא ברור הם חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית. ילד בעל חשיבה יצירתית יוכל להתמודד עם השינויים והאתגרים בחייו בדרך מועילה יותר, ילד בעל חשיבה יצירתית הוא ילד שמח יותר, בריא יותר ואיכות חייו תהיה גבוה יותר.

האמנות נוגעת במוח, ברגש ובגוף. ומאחר והיא משפיעה כמעט בכל התנהגות והתנהלות של החיים שלנו, ילד שילמד לבטא את האמנות שבו גם יעצים את מעגלי היכולת שלו.

מעגלי היכולת

השיטה מדברת על חמישה מעגלי יכולת שאיתם אנו מתנהלים בעולם. חלקם נמצאים אצלינו בעוצמה ונחשבים לחזקים וחלקם חלשים. אנו משתמשים במעגלי היכולת החזקים שלנו להצלחה שמשפיעה על כל חיינו: על הלימודים, על יחסים חברתיים ובינאישיים, על הקריירה ועל חיי המשפחה. לעומתם מעגל שהוא חלש אצלינו, עוצר אותנו ואף פוגע בהתפתחות שלנו בקריירה, ביחסי זוגיות וחברה.

המעגלים סובבים את היכולות הנפשיות, היכולות המוטוריות, הגופניות והאמנותית שלנו.

מעגלי היכולת והקשרם לילדים:

1. ביטחון – ילד זקוק לביטחון ולעוגן כדי להתפתח

2. חשיבה – לילד יכולת חשיבה עצמאית

3. כישורים – ילד נולד עם כישורים

4. אינטליגנציות – ילד מפתח כמה אינטליגנציות במקביל

5. אמנות – כל ילד הוא אמן

 

הגישה הלימודית

לימודי האמנות מטרתם לא רק הקניית ידע, אלה תהליך אישי שמחזק את חמשת מעגלי היכולת. ילד הלומד אמנות בשיטת כרמל יפתח חשיבה יצירתית, גמישות מחשבתית, ידע לבטא את האמן שבו ואף ישתמש בחוזקות אלה ביתר תחומי לימוד אחרים ובתחום החברתי שלו.

 

המוזיקה

המוזיקה היא תחום האמנות הגבוה ביותר. מוזיקה מגיעה דרך חוש השמיעה והיא אמנות אבסטרקטית. מחקרים הוכיחו כי היא משפיעה על שתי האונות במוח, על הרגש ועל התנועה. ילדים אף מפנימים, יוצרים ומבטאים את המוזיקה דרך התנועה בגוף.

 

איך עושים זאת?

על מנת לפתח אצל הילד את מעגלי היכולת עלינו לגעת בכמה תחומים בכל מפגש מוזיקלי או אמנותי אחר.

*מפגש המוזיקלי כולל חמישה מרכיבי יסוד: דקלום/שפה,  שירה,  האזנה,  תנועה,  מיומנות.

*כל אחד ממרכיבי היסוד משפיע על כמה מעגלים.

*כל אחד ממרכיבי היסוד מפתח ידע ומיומנות מקצועית בתחום האמנות הנלמד.

*כל המרכיבים ביחד יוצרים מפגש הוליסטי המאתגר את החשיבה, את הביטוי העצמי ומקנה ידע לימודי מקצועי לילד.

 

דרך הקניית הידע והתהליך הלימודי

הפעילות החינוכית עוברת בשני קודקודים שהתוצאה שלהם היא הגדלת מעגלי היכולת של הילד.

קודקוד ראשון: רמת המעורבות של הילד.

לימוד תהליכי. כאשר תפקיד המחנך להעביר את הילד תהליך עצמי.

בתחילת הלימוד בשיטה הילד סופג והמחנך מעודד את הילד לביטוי עצמי כאשר רמת המעורבות של הילד במפגש עולה כל הזמן. הילד מבטא את עצמו, הילד נותן רעיונות שמיושמים במפגש ועד למעורבות גבוה בה הילד לוקח חלק מבניית המפגש והתוצאה האמנותית שלו.

קודקוד שני: רמת הביצוע של הילד.

לימוד של הקניית ידע ומיומנות מקצועית.

השיטה רואה חשיבות גדולה להקנות לילד מבנה מוצק וברור של תחום הידע. שיטת לימוד ברורה הנבנית מהיסוד ועליו אבני דרך של ידע וביצוע, מתוך מטרה שהילד יכיר תחום ידע זה ויוכל להתקדם בו בהמשך חייו.

בתחילת הלימודים רמת הביצוע שנצפה מהילד תהיה פשוטה, אך ככל שמתקדם התהליך הלימודי גם רמת הביצוע תעלה.

כיצד נראה זאת בפועל בקבוצת לומדים:

חשיפת הילד ליצירות מוזיקליות בהתחלה תהיה ליצירות פשוטות, קצרות וברורות. ככל שהתהליך יתקדם הילד ייחשף ליותר סגנונות, ליצירות יותר מורכבות והציפיה ממנו תהיה להבנה עמוקה יותר של המהלכים המוזיקליים, מספר כלי ההקשה בשיעור, ביצוע מקצבים, שירה, דקלום ונגינה יהיו מורכבים ככל שהתהליך מתמשך. אתגרי החשיבה והביטוי העצמי יעלו הן במורכבות והן בזמן שהם תופסים במהלך המפגש, כמו כן האינטראקציה בין הלומדים תהיה מורכבת יותר ומאתגרת.

 

ציר הזמן

שיטת כרמל רואה בתהליך את המרכיב החשוב יותר מהביצוע. ולכן ציר הזמן הוא מרכיב חשוב בהצלחת השיטה.

השיטה רואה את הילד כאדם חושב ובעל כישורים, רואה את הגדלת מעגלי היכולת כמטרה נעלה. הלימוד הוא לימוד לטווח ארוך. בציר הזמן נראה התפתחות הן של המעורבות והן של המורכבות – המחנך והילד עוברים יחד תהליך אישי, אמנותי ומקצועי.

מתאים לכל לגיל 

השיטה מתאימה לכל גיל, כאשר ברור שיש תקרת זכוכית של יכולות בהתאם לגיל הילדים ולבשלות הקוגניטיבית. הגישה הלימודית מנסה כל הזמן להעלות את אתגרי החשיבה והביצוע על מנת לפתח את הילד בכל גיל. העבודה עם הילד תתאים עצמה ליכולת הילד ותראה כאתגר לפתח לו את מעגלי היכולת בדרך מאתגרת וחווייתית ולא להיכנס למקומות של תסכול.

ציר הזמן וחמשת מרכיבי היסוד של מפגש המוזיקלי:

כל מפגש יהיה מורכב מחמשת מרכיבי השיעור. המורכבות וההעמקה של כל מרכיב תהיה קשורה לגיל הילד ולציר הזמן של מהלך הלימודים.

 

ארגז הכלים

ארגז הכלים הוא: "חוברת העבודה" , החומר הלימודי אתו המחנך ישתמש. דקלומים, סיפורת קצרה, שירי הפעלה, שירי תרבות ומסורת, יצירות אינסטרומנטליות, קונצרטנטיות וכליות.  אמצעי עזר של כל הקשה וכלי אורף מגוונים, אמצעי המחשה לנושא התוכן בהתאם לגיל.

ארגז הכלים בא לשרת את הקניית חמשת מרכיבי היסוד של המפגש המוזיקלי.

היכן נלמדת השיטה

השיטה נלמדת בקורסי המכללה בהנחייתה של ורד כרמל. בוגרות המכללה עובדות עם הגיל הרך מגיעות להישגים חינוכיים משמעותיים בעבודתן. ארגונים ועיריות העובדים בשיתוף עם המכללה ועם מורים בוגרי המכללה מגיעים להישגים לימודיים בתחום החינוך המוזיקלי.

מפתחת השיטה

ורד כרמל, בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות 

M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת 'דעת-שילוב אמנויות' כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך "פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות" פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.

ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה.

את האני מאמין שלי אני יכולה להביע בכמה משפטים המבטאים את חשיבות החינוך היצירתי:

כל ילד הוא אָמָּן – אם ניתן לו את ההזדמנות
אָמָּן – להוציא מעצמי ביטוי חדש לעולמי
אָמָּנוּת –  חשיבה יצירתית המבוטאת בכלים אמנותיים מקצועיים
שילוב אָמָּנוּיות – לימוד מיומנויות אמנותיים בכדי לאפשר לי ביטוי יצירתי 

צוות דעת