תנועה מתוך הקשבה

תנועה מתוך הקשבה

מוסיקה לתנועה כחלק בלתי נפרד של יצירה תנועתית​

מאת בוריס גרשוני*

רצוי מאוד שסטודנטים להוראת התנועה יגלו הבנה יסודית בכל מרכיבי הקצב על סוגיו השונים ובתחביר של השפה המוסיקלית, כלומר במשפטים מוסיקליים, פסוקים, פסוקיות צורות מוסיקליות מורכבות וגדולות יותר ועוד.

לא פחות חשוב מכך, ואולי אף יותר, הוא שכלול היכולת בניתוח יצירה מוסיקלית למבנה המוסיקלי שלה, ובהשלכת הקשר הבלתי נפרד בין השתיים על יצירת התנועה – העברת הניתוח המוסיקלי לתנועות הגוף. הבנה זו חשובה ביותר להפנמת הרעיון הבסיסי שמוסיקה לתנועה אינה משמשת כמוסיקת רקע, אלא היא חלק בלתי נפרד ומהותי ביצירה תנועתית.

ישנם סטודנטים להוראת התנועה שאינם מתמצאים במוסיקה על כל נושאיה ורזיה, אבל זו תורה שאפשר ללמוד ולהבין גם אם אין ללומד השכלה מוסיקלית מוקדמת: תחילה לומדים את מרכיבי הקצב – משקל, מקצב, מפעם. מתרגלים תבניות מקצביות בעזרת שפת סומרוול – שפה של כתיבה קצרנית של מקצבים מוסיקליים. לומדים לזהות את המשקל של קטעים מוסיקליים שונים ואת התחביר המוסיקלי על ידי האזנה מודרכת וניתוח של יצירות. הכנה זו מאפשרת הכרה של צורות מוסיקליות של "דו- חלקית ותלת חלקית פשוטה", "דו-חלקית ותלת חלקית מורכבת", "נושא בוואריאציות" ו"רונדו".

לאחר הטמעת נושאים אלו, מתבקשים הסטודנטים ליצור חיבורים תנועתיים על מוסיקה נתונה. לפני החיבור מנתחים את הצורה ואת הרעיונות של היצירה, תוך שימת דגש בדקויות שבה. הניתוח מאפשר לסטודנטים לגשת לחיבור התנועה באופן מושכל ויצירתי, כשהרעיונות התנועתיים נוצרים, במידה רבה, בהשראת הרעיונות המוסיקליים. כך מופנמת ההבנה של המוסיקה לתנועה כחלק בלתי נפרד מיצירת קומפוזיציה תנועתית.

*המאמר נכתב למגזין קול הטף

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

*ד"ר מיכל חפר

מטעם אוניברסיטת תל-אביב, בעלת תואר MA מאוניברסיטת טמפל בארה"ב בחינוך מוסיקלי, מומחית בגישת גורדון Level II. מפתחת ומדריכה את התכנית בארץ.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
שינוי גודל גופנים
ניגודיות
  • הרשמה
Password Strength Very Weak
שכחת את הסיסמה שלך? הזן את שם המשתמש או את כתובת הדוא"ל שלך. תקבל קישור ליצירת סיסמה חדשה בדוא"ל.
אנחנו לא חולקים את הפרטים האישיים שלך עם אף אחד.
0
×

עגלת קניות