www.daatart.co.ilwww.daatart.co.il

מאת: ורד כרמל

אנחנו תמיד רוצים שהילדים שלנו יהיו יותר מוצלחים, "אני רוצה לתת לילד שלי הכל, כדי שלא יעבור את מה שאני עברתי" משפט הנשמע מהרבה הורים בכל רצונם שלילדם יהיו חיים טובים, קלים ונוחים יותר ממה שהיה לו.

בדרך כלל הורה כזה סוחב אתו צלקות מצעירותו או ילדותו וגם זיכרונות מהיציאה שלו מחוסרים אלה וההתקדמות שלו עד היום. כל רצונו שילדיו לא יעברו את מה שהוא עבר.

העולם בנוי כך שכל אחד עובר אתגרים בחיים, הם לא פוסחים על אף אחד.מה שההורה מייחל הוא, שהילד שלו יעבור את האתגרים יותר בקלות. בדיוק בשביל זה ניתן לו את הכלים לכך.

כמו שהרפואה הסינית רואה במניעת מחלות כחלק יסודי ועיקרי. כך גם שיטת כרמל רואה את העצמת היכולות של הילד והקניית כלים ותהליכי חשיבה כסוג של אמצעי מניעה להתמודדות עם אתגרי העתיד.

מה ההבדל בין רפואה סינית לרפואה מערבית?

שהרפואה הסינית רואה ערך עליון במניעת המחלות עוד לפני שהן צצות, ואילו הרפואה המערבית מוצאת ריפוי למחלה שכבר קיימת. ברפואה הסינית, אם אתה לא חולה – אז הרופא הצליח.

מה ההבדל בין חינוך מוזיקלי בשיטת כרמל ללימוד מוזיקה רק לשם הידע המקצועי, בערך כמו הסינים מול המערביים.

שיטת כרמל רואה בכל ילד פוטנציאל לצמיחה ולהתפתחות. החינוך המוזיקלי, או חינוך לכל אמנות אחרת, נותן לו את הכלים להתפתחות. אפשר לומר שזה מונע את התקיעויות, התסכולים והפחדים שיגיעו בעתיד, מפני שהשיטה מפתחת תהליכי חשיבה וביטוי אישי שיעזרו בכל מצב משברי או מאתגר בעתיד, יעזרו לילד לחשוב ולמצוא פתרונות לשינויים שיקרו לו , לבטוח בעצמו ולאתגר את עצמו בחשיבה יצירתית במצבי שינוי ואתגרים בחיים. 

איך זה קורה? העיסוק באמנות יכול להיות עיסוק טכני לימודי בלבד, לימוד מכוון ידע, או עיסוק בפיתוח תהליכי חשיבה ויצירתיות שיוצרים גשר בין הידע המוזיקלי לתהליכי חשיבה יצירתיים.

כמו שלימוד מתמטיקה יכול להיות מכוון לימודי מכוון לחומר הנלמד או מכוון לתהליכי חשיבה ולפתרון בעיות. לימוד באמנות יכול להיות מכוון טכניקות ומיומנויות ביצוע בנגינה או בציור או במחול, או העיסוק באמנות יכול לתווך תהליכי חשיבה, פיתוח אינטליגנציות והכרת האני העצמי של הילד.

החינוך המוזיקלי בגיל הרך הוא אחד מאבני היסוד להתפתחות הילד, מפני שבגיל זה, הנקרא הגיל הקריטי להתפתחות הילד, הוא מפתח את הקשרים במוח, החומר האפרו והחומר הלבן של המוח מתפתחים ויוצרים עוד ועוד קשרים ומפות שמשפיעות על כל חייו של הילד.

שיטת כרמל מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים, מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו לכלים להתמודדות עם אתגרי החיים. וכמובן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה שנותנים את הטעם לחיים.

בסיס השיטה רואה את האמנות ככלי לפיתוח מעגלי היכולת של הילד. לכל אדם ישנם מעגלי יכולת שחלקם נמצאים אצלו בעצימות גבוה וחלקם חלשים. אלה שנמצאים בעצימות גבוה – בולטים. אתם הוא מתמודד בלימודים, בחברה, בעבודה. אלה שחלשים, יוצרים אצלו התמודדות אישית ואף תסכול, חוסר ביטחון וביישנות. מעגל שהוא חלש מקרין על חייו וגורם לו לתקיעות אפילו במקומות עבודה, בחיי החברה ובזוגיות. כל אחד מפתח את מעגלי היכולת שלו עד כמה שהוא יכול, מתי שהוא בשל לאורך כל החיים.

מהם מעגלים אלה: ביטחון ועוגן, החשיבה, הכישורים, האינטליגנציות, האמנות.

בשיטת כרמל העיסוק במוזיקה בא במטרה לפתח את מעגלי היכולת של הילד, להעצים את אלה שחזקים ולחזק את החלשים.

העבודה עם השיטה תניב שתי תוצאות שאנו נוהגים לראות אותם כשני קצוות שונים, אך הם משלימים זה את זה בהתמודדות ובראייה של החיים.

  1. פיתוח חשיבה יצירתית
  2. ביטוי רגשי, אמנותי

מה יקרה לילד שלנו שכבר מגיל צעיר יפתח את שריר החשיבה ועצבי האמנות?

חשיבה יצירתית תעזור לילד שלנו בכל חייו להתמודד עם שינויים ועם אתגרי החיים, הוא יהיה אדם יצירתי שיוכל לבנות חיים של משמעות. זאת ועוד, כשאנו נותנים לגיטימציה ואף מעודדים ביטוי רגשי, אמנותי, הילד ידע לבטא את עצמו רגשית ואמנותית, הוא ידע להפיג תסכולים ולמצוא משמעות בתוך עומס החיים.

 

איך נחזק את אותם מעגלים בזמן שיעורי המוזיקה והאמנות?

  • בטחון בסיסי – ילד זקוק לביטחון ולעוגן כדי להתפתח

הלימוד בנוי כספירלה המקשרת את השיעור הבודד עם תהליך ארוך טווח. 

מטרה של שיעור בודד קשורה לתהליך מובנה שהילד חווה לאורך זמן.

מבנה ברור של השיעורים מאפשר לילד פניות ויכולת לקלוט עוד יידע ומיומנויות.

הלימוד מתאים ליכולותיו של הילד ולצרכיו.

הלמידה נותנת את הדעת על הפחתת עומס והקניית שקט 

על מנת לאפשר לו ללמוד, לחשוב ולהרגיש.  


  • כישורים – ילד נולד עם כישורים

במהלך השיעור הילד חוקר את היכולות :

השכלית והמוטוריות דרך לימוד מיומנויות מוזיקליות, 

הלימוד בנוי על זרימה בין הנחלת ידע על-ידי המורה 

לבין חקר והתנסות אישיים של הילד. 

הלימוד יכלול פיתוח של כישורים: 

שירה, האזנה, תנועה, מיומנות מוזיקלית, שילוב אמנויות, 


  • חשיבה – לילד יכולת חשיבה עצמאית

יצירת שיח פתוח בין המחנך לילד. 

הלימוד יכלול אתגרי חשיבה שהילד פותר במהלך השיעור, 

השיעור יכלול התנסות ברעיונות של הילד 

ויישום שלהם בביטוי מוזיקלי ואמנותי.


  • אינטליגנציות – ילד מפתח כמה אינטליגנציות במקביל

למידה של כל נושא תהיה דרך כיוונים שונים ומגוונים 

הנוגעים במספר אינטליגנציות במקביל.

לימוד מוזיקה בדרך שכלית, מוטורית, רגשית, פיתוח שמיעה, 

שילוב אמנויות נוספות.


  • אמן – כל ילד הוא אמן

הלימוד יכלול מקום לביטוי עצמי וביטוי אמנותי של הילד. 

לימוד של מושגים, מיומנויות שפה, האזנה, ביצוע 

על מנת לקבל בסיס לפיתוח הבעה אמנותית אישית.

 

לסיכום

עלינו למצוא דרכים להעניק לילדים שלנו לימוד תהליכי שמכין אותם היום לאתגרי המחר.

ובעולם משתנה בו איננו יודעים היום מה המקצוע של המחר, עלינו לתת לילדים כלים לחשיבה יצירתית. 

במציאות חיינו, בה ההישגים הכלכליים והאינטנסיביות של חיי היום יום דוחקת את העיסוק ברוח ובאמנות, עלינו לפתח כבר מהילדות את הביטוי האמנותי ואת הביטחון לעסוק בזה.

אדם יצירתי שמבטא את יכולותיו, את רגשותיו ואת האמן שבו – הוא שמח יותר, בריא יותר ובעל איכות חיים גבוה יותר.

ורד כרמל

בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות M.A . מומחית לגיל הרך מוסיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוסיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוסיקלי. הקימה את מכללת ‘דעת-שילוב אמנויות’ כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך “פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוסיקה ושילוב אמנויות” פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוסיקה ולתנועה.

הרשמה לקבלת עדכונים ומבצעים במייל:

* שליחת הפרטים מהווה הסכמה לקבלת תוכן פרסומי, מבצעים ומתנות במייל/SMS.

© 2021 כל הזכויות שמורות | האתר נבנה על ידי sitelab

מלאו את הטופס לשיחת ייעוץ חינם