www.daatart.co.ilwww.daatart.co.il

ורד כרמל

"אני רוצה להצליח במסיבה" / "אני חייבת להצליח במסיבה" / "אני חייבת שכולם יראו כמה אני מוצלחת במסיבה". תבחרי לך את המשפט שמתאים לך, אך בסופו של דבר מטרת המסיבה בגן ליצור חוויה מחברת בין ההורה לילד ולגן. 

אני תמיד אומרת למורות: מסיבה מוצלחת היא זו שההורה שם את הטלפון בצד ומצטרף לילד שלו. זו ההזדמנות שלך ליצור חוויה משותפת שתיצרב בלב הילדים וההורים ותצור מרחב שיאפשר הנאה וסיפוק. 

לאחרונה שוחחתי עם ילדי, שהם עצמם הורים לילדים בגן, ושמעתי שוב ושוב את התהייה מה קרה למסיבות חנוכה שהם זוכרים מילדותם כרגע חשוב ומחבר בין הגן לאימא ואבא ולמה הם לא חווים זאת עם ילדיהם. מדוע השיח בין ההורים הוא שהם מעדיפים בזמן הזה לצאת לבילוי אישי או מעדיפים לבלות בהצגת ילדים משותפת וכדומה. מה קרה למסיבת חנוכה שהפכה למעיקה במקום למחברת?

מה שכחנו או איבדנו בדרך כשבפועל ההורים באים, חלקם ללא חשק, צמודים למסך הטלפון ולמתבונן מהצד זה מזכיר סרטוני מערבונים ישנים בה ממהרים לשלוף את הנשק. (הסלולרי)

כדי שמסיבת חנוכה תצליח היא חייבת להיות גורם מחבר בין ההורה לילד ולגן.

מתי אנחנו מתחברים? כשמשהו נוגע לנו ברגש, כשאנו מתפעלים מחוויה אינטלקטואלית או אמנותית. מתי נמחא כפיים בסיפוק ובהנאה? כשילדנו הקט יפתיע אותנו ויגרום לנו לחייך מאושר.

כדי שמסיבת חנוכה תהפוך לחוויה מחברת ומפתיעה עליה לכלול חיבור של הורה וילד דרך מסורת ותרבות, תצוגה אמנותית אינטלקטואלית של הילד שיפתיע את ההורה ויגרום לו הנאה על הצלחתו של הילד, שיתוף ההורים במסיבה ולא רק מחיאות כפיים מהטריבונה וצילומי פפרצ'י של ילדם.

שירים חדשים מביאים לנו רעיונות חדשניים ויצירתיות. בשילוב שירי מסורת ויצירות מוסיקליות נוכל להוביל את המסיבה. ניצוק לתוכה תוכן שיהווה את הגשר לרגש, שיחבר בין הילד להורה ושיהיה מספיק מעניין.

אביזרים? אביזרים מנצנצים אולי הם מצטלמים נהדר אבל הם מציפים את הילדים. אנחנו רואים עוד ועוד ילדים שמתקשים לשתף פעולה במרחב מציף גירויים. אחרי כל כך הרבה חזרות מוצלחות מגיע "רגע האמת" ואתו פחד וחרדה משלל הגירויים והקול החזק של מערכת ההגברה, ישיבה על ברכי ההורה במקום לרקוד בחדר ובכי קורע לב.

החזרות? יכולות להפוך לתהליך של יצירת חוויה משותפת וחיבור של הגננת והמורה למוסיקה עם הילדים. חוויה בונה תוביל למסיבה משמעותית לילדים ומשם גם להורים.

כמה נקודות קצרות ליצירת חוויה זו1. לשיר ולרקוד עם הילדים בכל יום מתוך שימחה ללא הפעלת לחצים. ילדים אוהבים לחזור על דבר מוכר, הם משתפים פעולה ושמחים לרקוד יותר עם מה שכבר מוכר להם .

  1. אביזרים יצאו בחזרות במשורה עד לחזרה הגנרלית. לא להציף ולהלאות, אלה להשאיר את ההפתעה והחוויה המרגשת .
  2. המסיבה מציינת אבן דרך בתהליך הלמידה של הילדים בחוג וכן הארה ושיקוף  של האקלים החינוכי בכיתה עם צוות הגננות והמטפלות. שמרו עליו.
  3. מסיבה מוצלחת כאשר ההורים, הילדים והצוות נהנים ביחד מחוויה משולבת. שעת איכות של הורים וילדים. חווית ההכנות לקראתה – החזרות לקראת המסיבה  מעניקה משמעות וחוויה מעצימה לילדים.

חג שמח

ורד כרמל

(חנוכה 2020 , 13.10.19)