www.daatart.co.ilwww.daatart.co.il

1. שיר בוקר – בשיר וריקוד תיפוף ויצירה.

זהו שיעור מלא לדוגמא
כך נראים השיעורים הנוספים שבספרייה
מלאים בתוכן לעבודה מיידית עם ילדים.

סדר השיעורים בספרייה זו
1. סרטון להורה ולגננת על מטרות השיעורים והסבר לפעילויות
2. שיר להשמעה: "יד פוגשת יד". יש ללחוץ על (play) ולשמוע את השיר באיכות גבוה
3. נלמד את השיר עם פעילות ידיים
4. נלמד תיפוף גוף ונפעל עם השיר
5. פעילות עם בקבוקים כהמשך למידה
6. פעילות נוספת וספורטיבית עם בקבוק במרחב 
7. נכין עבודת יצירה המורכבת ממה שיש בבית או בגן

1. הקדמה ורד כרמל

רגע לפני שמראים לילד את סרטוני הפעילות, ורד כרמל מסבירה מה המטרות של ההפעלה, כיצד מתקשרת לנושא וטיפים ללימוד.

2. יד פוגשת יד / מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת

השיר להשמעה, עליך ללחוץ על  (play) ולהגביר את הווליום

3. נעה אלעד מלמדת את השיר עם דקלום ותנועות ידיים

למי מיועד: מתאים לילדים בגיל 2 – 5
מה צריך: ידיים לפעול, אוזניים להקשיב
מה זה תורם לילד: לימוד שיר המתאים להתחיל כל פעילות ומלווה בתנועות ידיים המפתחות את היכולת הקוגניטיבית וממלא באנרגיות שמחות 

4. נעה אלעד מלמדת תיפוף גוף ואחר-כך מחברת אותו לשיר

למי מיועד: מתאים לילדים בגיל 2 – 5
מה צריך: ידיים לפעול, אוזניים להקשיב
מה זה תורם לילד: דקלום מקצב ותיפוף על הגוף לצלילי השיר תורמים לפיתוח השמיעה המוסיקלית, לפיתוח קואורדינציה בגוף והחשיבה הלוגית במוח, הריקוד עם כל הגוף יוצר הפנמה של השיר והמוסיקה ומעלה את מצב הרוח והאנרגיה

5. נעה אלעד בפעילות עם בקבוק וגוף

למי מיועד: מתאים לילדים בגיל 2 – 5
מה צריך: בקבוק ריק
מה זה תורם לילד: פעילות עם בקבוק בליווי מוסיקלי עם תבניות מקצב חשובה מאוד להתפתחות המוסיקלית והקוגניטיבית של הילד בגיל הרך. עיסוק בתבניות מקצב מפתחת את החשיבה הלוגית לקראת הבנת המתמטיקה, כמו כן, הפעילות ממחישה את השיר והמנגינה עם אמצעי המחשה זמין 

6. שרי חוטינר בפעילות עם בקבוק במרחב

למי מיועד: מתאים לילדים בגיל 2 – 5
מה צריך: בקבוק ריק, מרחב לנוע
מה זה תורם לילד: לפעמים אנחנו רוצים להפיג את הישיבה בפעילות ספורטיבית ומחלצת עצמות. בחיפוש אחר מה שניתן להשתמש בו בפעילות ספורט מתוך מה שיש בבית – קבלו את הבקבוק.

פעילות עם בקבוק שתיה

  • נעמוד ונחזיק את הבקבוק בין הידיים ומגלגלים. 
  • נגלגל את הבקבוק על הגוף 
  • נעמיד את הבקבוק על הרצפה ונסתובב מסביב לבקבוק. 
  • נקפוץ מעל הבקבוק. 
  • נשב בישיבת פישוק ונגלגל את הבקבוק קדימה ואחורה. 
  • נרים באוויר את הבקבוק בעזרת שתי הרגליים.
  • נשב בישיבת של ברכיים כפופות וצמודות ונתן לבקבוק לגלוש מהברכיים למעלה למטה.

7. ליאת פורסט מכינה אתכם "יד מדברת"

למי מיועד: מתאים לילדים בגיל 3 – 6 בעזרת ההורים או הגננת.
מה צריך: בריסטול, מספריים, קצת קרטון מקופסא, טושים.
מה זה תורם לילד: יצירה בחומרים היא מקור להתנסות חושית, רגשית וקוגניטיבית וחשובה מאוד בהתפתחות הילד בגיל הרך 

דפי צביעה ומשחק:

לפניכם ציור של הרבה כפות ידיים. 
הדפיסו את הדף.
הילדים יצבעו כל יד בצבע אחר,
אפשר לקשט גם עם מדבקות צבעוניות.

פעילות בוקר בשיר ובמשחקי תנועה

את הבוקר אנו פותחים בשיר משחק, ממה בנוי שיר משחק ולמה הוא תורם לילד?
לחן פשוט וטקסט קצר הכוללים גם תנועות חוזרות ולעיתים גם ריקוד.
נמצא בו ארבעה מרכיבים המקדמים את הילד בהתפתחות השכלית והמוטורית: 
חוויה מוסיקלית –  היוצרת פעילות רגשית וקוגניטיבית.
שירה ושפה –  החשובים ביותר להתפתחות תקינה ואף יותר.
משחק – שירה בליווי תנועות ידיים או כל הגוף יוצר פעילת חברתית הנחשבת למשחק אצל הילד.
תנועה – עם תינוקות שרים בליווי תנועות פשוטות ובגיל 5-6 התנועות מורכבות ואף עם כל הגוף.

התרומה של שיר בוקר ברורה לכל מי שעוסק בחינוך עם הגיל הרך, היא  גורמת לפתיחה שמחה, התאווררות וחילוץ עצמות. אך ממה מורכב שיר משחק ולמה הוא כל כך טוב?

מרכיבים של שיר משחק
לחן פשוט וטקסט קצר הכוללים גם תנועות חוזרות ולעיתים גם ריקוד. נמצא בו ארבעה מרכיבים המקדמים את הילד בהתפתחות השכלית והמוטורית: 

  • חוויה מוסיקלית –  היוצרת פעילות רגשית וקוגניטיבית.
  • שירה ושפה –  החשובים ביותר להתפתחות תקינה ואף יותר.
  • משחק – שירה בליווי תנועות ידיים או כל הגוף יוצר פעילת חברתית הנחשבת למשחק אצל הילד.
  • תנועה – עם תינוקות שרים בליווי תנועות פשוטות ובגיל 5-6 התנועות מורכבות ואף עם כל הגוף.

המטרות של הפעילות
נושא תוכן: שיר בוקר שהוא גם משחק ופעילות מלאה בגוף ובמרחב
מטרה מוסיקלית: פעילות עם השיר "יד פוגשת יד" בתנועות ידיים, בשירה, בריקוד, בהקשות מקצבים
מטרה בתנועה: הילד יפעל בתנועות ידיים מאתגרות ומקדמות קואורדינציה ומוטוריקה. אחר-כך יפעל גם במרחב
אוריינות ושפה: נלמד להתבטא בשפה ברורה אך פשוטה המתאימה לילד
שילוב אמנויות: דפי צביעה, הכנת עבדת יצירה שאחר-כך נפעל אתה יחד עם השיר.

יד פוגשת יד / מילים ולחן: אינה קריבינסקי . הפקה: דעת
יד פוגשת יד – ומחיאות מיד
בשמחה, בשמחה כך ביחד כף נמחא
יד פוגשת יד  
שלום ומה נחמד
שלום קרוב, שלום רחוק
שלום לילד המתוק

יד פוגשת יד 
שלום ומה נחמד
עולות מהר, יורדות לאט
ומסתתרות בבת אחת

מערך הפעילות

שיחה עם הילדים על הנושא

  1. נבקש מהילד לתת רעיונות לומר שלום בכל מני צורות
  2. נמצא רעיונות למפגש ידיים בכל מני צורות או עם חברים
  3. נקרא את מילות השיר ונפעל לפי המילים על מנת שהילד יבין את המילים ויוכל להצטרף לשירה 

תיפוף על הגוף

  1. נלמד תנועות מורכבות יותר עם תיפוף על אברי הגוף
  2. נדקלם את דקלום המקצב שמכין לפעילות עם השיר
  3. נשמיע את השיר ונתופף על הגוף לפי הקצב
  4. נשמיע שוב ועכשיו נשיר ונתופף

לימוד שפה

  1. נלמד את המושגים עם הידיים 'קרוב', 'רחוק', 'עולות מהר', 'יורדות לאט'

פעילות מוסיקלית עם בקבוק

  1. נכין בקבוק ריק מקושט, נקיש עם הבקבוק ונפעל אתו בכל מני אפשרויות
  2. נקיש עם הבקבוק לפי קצב המנגינה בשיר

פעילות במרחב עם בקבוק שתיה

  1. נעמוד ונחזיק את הבקבוק בין הידיים ומגלגלים. 
  2. נגלגל את הבקבוק על הגוף 
  3. נעמיד את הבקבוק על הרצפה ונסתובב מסביב לבקבוק. 
  4. נקפוץ מעל הבקבוק. 
  5. נשב בישיבת פישוק ונגלגל את הבקבוק קדימה ואחורה. 
  6. נרים באוויר את הבקבוק בעזרת שתי הרגליים.
  7. נשב בישיבת של ברכיים כפופות וצמודות ונתן לבקבוק לגלוש מהברכיים למעלה למטה.

פעילות במשחק מוסיקלי

ניקח את הכפפות מהפלסטיק ונקשט אותן עם הדבקה, צביעה וכל דבר שרוצים.
הילד ילבש על הידיים ויציג לפי מילות השיר.
מקסים לפעילות שמלמדת על בידוד ושמירה על הגיינה.
מתאים לפעילות שמלמדת על חברות.

עבודות יצירה להשלמת הנושא
ליאת פורסט מכינה אתכם "יד מדברת" , בבקשה להכין שתים ו"לדבר…"  
מה צריך: בריסטול, מספריים, קצת קרטון מקופסא, טושים 

פעילות ביצירה עם כפפות חד פעמיות

יד פוגשת יד זאת הזדמנות לצייר את הידיים של הילד. או לצבוע בצבעי ידיים. או להשקיע בתוך קמח או פלסטלינה. זה שהילד יוצר את הידיים של עצמו גורם לו ליצור משהו ששייך רק לו.

  1. לצייר סביב הידיים של הילד על דף או בריסטול והילד יקשט. ניתן גם להוסיף גומי ולהלביש לו על היד ואז הילד יוכל לפעול עם היצירה שלו לצלילי השיר
  2. לעשות חותמות של הידיים עם צבעי ידיים או גואש
  3. למלא כלי בקמח, או כל חומר אחר ולהשקיע את היד של הילד בפנים.
  4. לקפל יחד קווה קווה, לקשט ולפעול איתו לצלילי השיר

מלאו את הטופס לשיחת ייעוץ חינם