התרומה של שיר בוקר ברורה לכל מי שעוסק בחינוך עם הגיל הרך, היא גורמת לפתיחה שמחה, התאווררות וחילוץ עצמות. אך ממה מורכב שיר משחק ולמה הוא כל כך טוב?
מרכיבים של שיר משחק
לחן פשוט וטקסט קצר הכוללים גם תנועות חוזרות ולעיתים גם ריקוד. נמצא בו ארבעה מרכיבים המקדמים את הילד בהתפתחות השכלית והמוטורית:
- חוויה מוסיקלית – היוצרת פעילות רגשית וקוגניטיבית.
- שירה ושפה – החשובים ביותר להתפתחות תקינה ואף יותר.
- משחק – שירה בליווי תנועות ידיים או כל הגוף יוצר פעילת חברתית הנחשבת למשחק אצל הילד.
- תנועה – עם תינוקות שרים בליווי תנועות פשוטות ובגיל 5-6 התנועות מורכבות ואף עם כל הגוף.
המטרות של הפעילות
נושא תוכן: שיר בוקר שהוא גם משחק ופעילות מלאה בגוף ובמרחב
מטרה מוסיקלית: פעילות עם השיר "יד פוגשת יד" בתנועות ידיים, בשירה, בריקוד, בהקשות מקצבים
מטרה בתנועה: הילד יפעל בתנועות ידיים מאתגרות ומקדמות קואורדינציה ומוטוריקה. אחר-כך יפעל גם במרחב
אוריינות ושפה: נלמד להתבטא בשפה ברורה אך פשוטה המתאימה לילד
שילוב אמנויות: דפי צביעה, הכנת עבדת יצירה שאחר-כך נפעל אתה יחד עם השיר.
יד פוגשת יד / מילים ולחן: אינה קריבינסקי . הפקה: דעת
יד פוגשת יד – ומחיאות מיד
בשמחה, בשמחה כך ביחד כף נמחא
יד פוגשת יד
שלום ומה נחמד
שלום קרוב, שלום רחוק
שלום לילד המתוק
יד פוגשת יד
שלום ומה נחמד
עולות מהר, יורדות לאט
ומסתתרות בבת אחת
מערך הפעילות
שיחה עם הילדים על הנושא
- נבקש מהילד לתת רעיונות לומר שלום בכל מני צורות
- נמצא רעיונות למפגש ידיים בכל מני צורות או עם חברים
- נקרא את מילות השיר ונפעל לפי המילים על מנת שהילד יבין את המילים ויוכל להצטרף לשירה
תיפוף על הגוף
- נלמד תנועות מורכבות יותר עם תיפוף על אברי הגוף
- נדקלם את דקלום המקצב שמכין לפעילות עם השיר
- נשמיע את השיר ונתופף על הגוף לפי הקצב
- נשמיע שוב ועכשיו נשיר ונתופף
לימוד שפה
- נלמד את המושגים עם הידיים 'קרוב', 'רחוק', 'עולות מהר', 'יורדות לאט'
פעילות מוסיקלית עם בקבוק
- נכין בקבוק ריק מקושט, נקיש עם הבקבוק ונפעל אתו בכל מני אפשרויות
- נקיש עם הבקבוק לפי קצב המנגינה בשיר
פעילות במרחב עם בקבוק שתיה
- נעמוד ונחזיק את הבקבוק בין הידיים ומגלגלים.
- נגלגל את הבקבוק על הגוף
- נעמיד את הבקבוק על הרצפה ונסתובב מסביב לבקבוק.
- נקפוץ מעל הבקבוק.
- נשב בישיבת פישוק ונגלגל את הבקבוק קדימה ואחורה.
- נרים באוויר את הבקבוק בעזרת שתי הרגליים.
- נשב בישיבת של ברכיים כפופות וצמודות ונתן לבקבוק לגלוש מהברכיים למעלה למטה.
פעילות במשחק מוסיקלי
ניקח את הכפפות מהפלסטיק ונקשט אותן עם הדבקה, צביעה וכל דבר שרוצים.
הילד ילבש על הידיים ויציג לפי מילות השיר.
מקסים לפעילות שמלמדת על בידוד ושמירה על הגיינה.
מתאים לפעילות שמלמדת על חברות.
עבודות יצירה להשלמת הנושא
ליאת פורסט מכינה אתכם "יד מדברת" , בבקשה להכין שתים ו"לדבר…"
מה צריך: בריסטול, מספריים, קצת קרטון מקופסא, טושים
פעילות ביצירה עם כפפות חד פעמיות
יד פוגשת יד זאת הזדמנות לצייר את הידיים של הילד. או לצבוע בצבעי ידיים. או להשקיע בתוך קמח או פלסטלינה. זה שהילד יוצר את הידיים של עצמו גורם לו ליצור משהו ששייך רק לו.
- לצייר סביב הידיים של הילד על דף או בריסטול והילד יקשט. ניתן גם להוסיף גומי ולהלביש לו על היד ואז הילד יוכל לפעול עם היצירה שלו לצלילי השיר
- לעשות חותמות של הידיים עם צבעי ידיים או גואש
- למלא כלי בקמח, או כל חומר אחר ולהשקיע את היד של הילד בפנים.
- לקפל יחד קווה קווה, לקשט ולפעול איתו לצלילי השיר