www.daatart.co.ilwww.daatart.co.il

דף החודש – חוג ריתמיקה – חורף קר ופרי הדר

הורים יקרים ברוכים הבאים, הגעתם לדף החודש של חוג המוזיקה של ילדכם במעון או בגן של חברת 'דעת – שילוב אמנויוית'

כאן נעדכן אתכם על הנושאים המרכזיים שהילדים לומדים החודש בחוג.

אנו ממליצים לכם לשמוע עם הילדים את השירים, לראות ביחד את הקליפים ולדבר איתם על המושגים המוזיקלים,

כחלק מפעילות ההשלמה עם ההורה בבית – הסבר על כך בסוף הדף.

החורף מזמן לנו פעילות חווייתית ויצירתית הקשורה לטבע. 

נשיר, נרקוד ונקיש עם המטריה הצבעונית,

יהיה לנו חורף חמים עם הרבה מנגינות ושירים ונהייה ממש מבולבלים אם להישאר בבית החם או לצאת ולהנות מטיפות הגשם.

נושא פרי הדר מזמן לנו עבודה על צורה, צבע, כבד וקל.  

בשיר פירות הדר נרקוד ביחד בזוגות ובמעגל וכמו חברים טובים לא נשאיר אף אחד לבד 

ובשיר גלגולו של תפוז נכיר את מסעו של תפוז קטן מהעץ עד שמגיע אלינו הביתה 😊

שירים שנלמד:

שיר לפרי הדר – מילים ולחן : אינה קריבינסקי, הפקה: דעת.

מטריה – מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת.

מבולבל בחורף – מילים ולחן: נורית וייס לוי.

גלגולו של תפוז – מילים ולחן: אפרת שמואליאן ונורית וייס לוי, הפקה: דעת.

שיר לפרי הדר

מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת

שיר לפרי הדר / מילים ולחן: אינה קריבינסקי 

 

מעץ התפוזים

נפל תפוז אחד,

הוא אמר שלא רוצה להתגלגל לבד.

מעץ אחד גדול

אשכולית נפלה,

גדולה ושמנמנה

לאט התגלגלה.

 

פזמון:

פרות הדר, פרות הדר,  רק על עץ הלימונים, 

טעים , מתוק  ונהדר.  לימון לבד נשאר. 

פרות הדר, פרות הדר,  "אני עוד רגע בא" –  

טעים , מתוק  ונהדר.  לחברים אמר.  

 

"שלום אדון תפוז", האשכולית אמרה

האם אתה יודע מי שם הסתתרה?

קלמנטינה קטנטנה, קלמנטינה מתוקה,

לאשכולית ולתפוז היא מחכה

 

פעילות לשיר – שיר לפרי הדר

ריקוד ותנועה

פירות ההדר הנהדרים אוהבים להיות ביחד, ביחד על העץ, ביחד על המדף בשוק ובסופר, ביחד בבית בסלסלת הפרות וגם אוהבים ביחד לרקוד.

בתחילת הריקוד הילד רוקד לבדו כמו התפוז שנפל מהעץ ואז מצטרפת אליו האשכולית (אחד ההורים)

ובפזמון נותנים ידיים ורוקדים

בבית השני גם הקלמנטינה מצטרפת לחגיגה ונוצר מעגל שמח של פירות הדר, תהנו!:)

המטרייה

מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת

שיר המטריה / מילים ולחן: אינה קריבינסקי

מהבוקר גשם מטפטף 

עם המטריה שלי לגן היום הולך 

מעיל ומגפיים, כובע וצעיף 

מסתכל סביב – איזה יום מרהיב. 

 

פזמון 

גשם מטפטף טיפ טיפ טף,  

עם המטריה שלי אני לא נרטב 

גשם מטפטף טיפ טיפ טף 

 

 

פעילות לשיר – מטריה

ריקוד ותנועה

עבודה עם המטריה מהווה גם התפתחות מוטורית וגם מוסיקלית. בבית של השיר, עובדים על מוטוריקה, הפרדת תנועה וקואורדינציה. בפזמון המטריה הופכת לכלי הקשה ואנו מקישים את המקצב. 

 

אפשר לרקוד בבית את המטריה שלנו כשהיא סגורה, להעביר אותה מיד ליד, לאחוז בשתי ידיים ולהרים גבוה ולהוריד ובפזמון להקיש איתה על הריצפה

בבית השני נפתח ונסובב אותה

אפשר גם לפעול עם המטריה שצבענו,

בבית להעביר מיד ליד, למעלה למטה ובפזמון להקיש עם המקל על הרצפה.

 

פעילות יצירה – בואו ונכין מטריה

  • נצייר מטריה או נדפיס ונצבע אותה בשלל צבעים
  • נגזור אותה
  • נדביק על דף קשיח/ קרטון או בריסטול
  • נדביק לה בתחתית שפדל (מקל ) לאחיזה

ונרקוד איתה בכיף

מבולבל בחורף

מילים ולחן: נורית וייס לוי

מבולבל בחורף /  מילים ולחן: נורית וייס לוי

יורד לו הגשם

ובחוץ ככ קר

חם לי בבית

 מרגיש מאושר

אבל לא יודע

מה לעשות

להישאר

או  לקפוץ בשלוליות

פזמון

כי קר לי…וחם לי…

כי קר לי….וחם

כי קר לי…וחם לי…

אני רוצה גם וגם

יושב לי בבית

שותה שוקו חם

מקשיב לספור

איזה רגע מושלם

בחלון שוב מציץ לו

ענן גדול אפור

עוד מעט ירד הגשם

וקשה לי לבחור

פעילות לשיר – מבולבל בחורף

ריקוד ותנועה

הרעיון בפזמון בשיר הוא כמו משחק "ים – יבשה",

נניח על הריצפה חישוק או שנחליט שקופצים על השטיח זה כמו "בית" ומחוץ לשטיח זה כמו "חוץ",

כשקר לי אני בחוץ

כשחם לי אני בבית

גילגולו של תפוז

מילים ולחן: אפרת שמואליאן, הפקה: דעת

גלגולו של תפוז / מילים ולחן: אפרת שמואליאן, נורית וייס לוי, הפקה: דעת 

בבוקר חורפי בוקר נהדר

על העץ שבפרדס 

התעורר לו פרי הדר

גילגל ידיים, שיקשק רגליים

והופ קפץ קפיצה

ישר לתוך המריצה.

          

בבוקר חורפי בוקר נהדר

על הטרקטור בפרדס

התגלגל לו פרי הדר

גילגל ידיים, שיקשק רגליים

ובתוך ארגז עלה

ישר למשאית גדולה.

בבוקר חורפי בוקר נהדר 

בתוך  שקית קטנה 

שכב לו פרי הדר 

גילגל ידיים , שיקשק רגלים 

והופ על תלת אופן 

הגיע אל הגן.

בבוקר חורפי בוקר נהדר 

בתוך המריצה  

שכב לו פרי הדר 

גילגל ידיים, שיקשק רגליים 

ובתוך ארגז בצל 

אל הטרקטור התגלגל. 

בבוקר חורפי בוקר נהדר 

על המשאית בכביש 

דהר לו פרי הדר 

גילגל ידיים, שיקשק רגליים 

וישר אל הירקן 

התגלגל גלגול קטן.

 

איזה כיף – אנחנו כמו תפוז….מתהלכים ומתגלגלים בחדר

וכששרים 

"גילגל ידיים, שיקשק רגליים

והופ קפץ קפיצה

ישר לתוך המריצה"

פשוט נגלגל ידיים

נשקשקש רגליים

והופ נקפוץ אחת ושתיים…

שיהיה לכם חורף נהדר…תהנו😊

*סרטוני הפעילות לקוחים מתוך הספרייה הדיגיטלית של נטקידס*

רוצים עוד פעילויות? מבצע היכרות
מחיר מנוי לחודש הראשון בספרייה הדיגיטלית ב₪57 בלבד!

מי אנחנו

דעת- שילוב אמנויות לגיל הרך בהנהלת-ורד כרמל

פתרונות מערכתיים לגיל הרך בפריסה ארצית

  • לימודים: מכללת דעת-שילוב אמנויות.
  • לימודים: השתלמויות לצוותי החינוך.
  • עבודה: מגוון חוגי העשרה ברמה מקצועית ואיכותית.
  • עבודה: קיץ וקייטנות, פעילות ספורט בבתי ספר.

המכללה קיימת משנת 2004 בניהולה של ורד כרמל. מאות בוגרים ובוגרות של הלימודים עובדים במערך החינוכי ברחבי הארץ.

מכללת דעת היא בית לנשים שבאות ללמוד מקצוע, רוכשות ידע במוזיקה ומגשימות עצמן מהצד האישי והמקצועי.

מכללת דעת יוצרת קבוצת תמיכה חברתית ומקצועית המעלה את ההנעה ללימודים וההישגים של הלומדות.

ההתמחות של המכללה בכך שהיא עושה את החיבור הנכון בין לימוד אקדמי למתן כלים יישומיים לעבודה היומית עם הילדים בגיל הרך.

בוגרי המכללה מקבלים כלים של התמחות מקצועית וערכים של מצוינות חינוכית ובשל כך עובדים ומצליחים בעבודתם ברחבי הארץ.

המכללה מספקת לבוגריה עבודה בגנים ובמעונות, עובדת עם עיריות וארגונים ברחבי הארץ, עורכת מעקב ובקרה על מהלך החוגים בכיתות הגן לאורך כל השנה.

שומרת על קשר מתמיד עם הצוות החינוכי בגן כמו גם הקפדה על האיכות והיציבות במהלך כל שנת הלימודים. כך שהיא יכולה לספק לבוגרי התוכנית המתאימים עבודה בתום לימודיהם.

ריתמיקה ⦁ תנועה ⦁ שעת סיפור ⦁ מחול ⦁ צהרונים ⦁ בכל הארץ 

מעונות וגנים פרטיים, גני עירייה, צהרונים, חטיבה צעירה בבתי ספר

חומר לימודים עדכני ומתחדש, ליווי מקצועי, שירות מעולה.

אמינות ומקצועיות של שנים בהנהלת ורד כרמל.

הפקות מוזיקה

'דעת-שילוב אמנויות' מפיקה שירי ילדים מקוריים המתאימים לפעילות עם ילדים בהתאם לתוכן הנלמד בגן ובכיתות היסוד.

השירים מוכרים בכל הארץ ומושמעים בכל גן ברחבי הארץ.

שיטת כרמל

שיטת כרמל מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים, מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

וכמובן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה הנותנים את הטעם לחיים.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל על בסיס העבודה שלה עם ילדים בגני ילדים במשך שלושה עשורים , כן על מחקרי מוח ויצירתיות אליהם נחשפה בשנות עבודתה ולימודיה אשר תואמים את דרך החינוך שהטמיעה עם הילדים וגם עם הסטודנטיות שלימדה. כמו כן הוכיחה את בסיס השיטה במחקר התיזה שקיימה.

רציונל החינוך המוזיקלי בגיל הרך

מחקרים מורים כי חשיפה למוזיקה ולמידה שלה על מגוון פעילותיה מפתחת כישורים אינטלקטואליים, חברתיים ואמנותיים. עיסוק במוזיקה ובשירי משחק יכולים להיות מקפצה לעולם האמנות והיצירה, להוות אבן דרך בפיתוח חשיבה יצירתית ולהצמיח ילדים שיגדלו להיות אנשים יצירתיים יותר, בעלי יכולת לתרום לחברה ולבנות חיים בעלי משמעות ומספקים.

פיתוח יכולת חשיבה עצמאית אצל ילדים הוא בעל חשיבות עצומה בבניית מארג חייהם העתידיים. פיתוח נכון ומובנה היטב מוביל לפיתוח חשיבה יצירתית ולאינטליגנציה גבוהה והם משפיעים על בניית עתיד מוצלח ומספק בעולם בו אנו חיים, עולם דינאמי של שינויים מהירים. ילד שיתפתח למבוגר בעל מחשבה פתוחה ויצירתית יוכל להתמודד עם הבלתי צפוי, להשתמש בלמידה בדרכים אחרות, להתנסות במושגים חדשים, לחשוב בצורה גמישה, לעבוד עם אנשים בני תרבות ודתות אחרות, לבחון מחדש ערכים ושיטות עבודה.

חשיבה יצירתית משמעה היכולת להשתחרר מדפוסי חשיבה שהורגלנו בהם ולבחון זווית ראייה אחרת של הדברים. אדם יצירתי יקשור בין דברים שלא היה קשר ביניהם – בדרכים חדשות. מחקרים מראים כי היצירתיות הִּנָה תכונה אוניברסאלית התלויה באופן קריטי במרחב שהאדם גדל בו. חברה המכבדת מוטיבציה פנימית ומאפשרת נטילת סיכונים – תצליח להכיל אדם יצירתי אשר תכונותיו ומעשיו שונים מהזרם המקובל. חוקרים ואנשי חינוך מדגישים את ההתפתחות היצירתית כנדבך חיוני בהתפתחות הנורמלית של הילד; הם ממליצים לתת מרחב נאות לשם ניסוי ופיתוח החשיבה היצירתית ומשם לפיתוח האמנות בהקשרים של  המוזיקה, התנועה, המשחק והשפה.

במחקר שנעשה לאחרונה על ידי ורד כרמל על הקשר בין חשיבה יצירתית לפעילות עם שירי משחק במסגרת שיעורי המוזיקה בגן, נמצא כי ילדים אשר פעלו עם שירי משחק הראו יותר ביטויים של חשיבה יצירתית. המוזיקה נושקת למספר אינטליגנציות: האמנות, המתמטיקה, הרגשית, תפיסת המרחב ותוך אישית. תכנית זו תחבר את הלימוד המוזיקלי עם ביטוי אמנותי יצירתי של הילד בגן, תכלול פעילות מוזיקלית דרך שירה, האזנה, תנועה ויצירה.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל

ורד כרמל, בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות

M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת 'דעת-שילוב אמנויות' כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך "פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות" פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.

ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה.

את האני מאמין שלי אני יכולה להביע בכמה משפטים המבטאים את חשיבות החינוך היצירתי:

כל ילד הוא אָמָּן – אם ניתן לו את ההזדמנות

אָמָּן – להוציא מעצמי ביטוי חדש לעולמי

אָמָּנוּת –  חשיבה יצירתית המבוטאת בכלים אמנותיים מקצועיים

שילוב אָמָּנוּיות – לימוד מיומנויות אמנותיים בכדי לאפשר לי ביטוי יצירתי

כאשר אנו חוזרים עם הילד על השירים והדקלומים שהוא למד במסגרת חוג הריתמיקה, אנו יוצרים פעילות השלמה.

היתרון בכך שהיא ממשיכה את השיר ואת הנושא המוסיקלי שנלמד בגן. הילד משלים את הלימוד דרך פעילות אינטימית עם ההורה בבית או עם הגננת בגן. פעילות השלמה יוצרת נושאי שיחה משותפים והזדהות, יצירת קשר עם הילד והתנסויות משותפות, הזדמנות להפנמת ידע והעמקתו.

בשיחה בעקבות הלימוד הילד ירחיב את אוצר המילים ויעשיר את עולם התוכן שלו וכן נאפשר גירוי של הילד לתשומת לב לפרטים נוספים.

לשיחה מספר יתרונות בכמה היבטים:

שיום: תרגול חוזר של שמות לחפצים ולדמויות.

הצגת שאלות: כיוון תשומת הלב הילד לתוכן.

הפגנת מעורבות: בצפייה על ידי שאילת שאלות.

לקבלת עדכון למייל על דף החודש החדש להורים ולצוות הגן

הרשמה לקבלת עדכונים ומבצעים במייל:

* שליחת הפרטים מהווה הסכמה לקבלת תוכן פרסומי, מבצעים ומתנות במייל/SMS.

© 2021 כל הזכויות שמורות | האתר נבנה על ידי sitelab

מלאו את הטופס לשיחת ייעוץ חינם