www.daatart.co.ilwww.daatart.co.il

פעילויות לילדים

הורים יקרים, גננות, מורים לחוגים וילדים יקרים
לאור המצב הביטחוני והצורך לתת לילדים בגיל הרך מענה ותמיכה
אנו משתפים אתכם בסרטונים לימודיים מתוך הספריה הדיגיטלית של נטקידס.
אתם מוזמנים לראות, לשלוח להורים ולהשתמש לטובת הילדים שבבית.
גננות המעבירות מפגשי זום לילדים – ניתן להשתמש בתוכן במפגשים.

אנו ממליצים לכם לשמוע עם הילדים את השירים,
לראות ביחד את הקליפים ולדבר איתם על המושגים המוזיקלים,
לפעול יחד ולתת להם זמן איכות ולמידה.
ובנוסף מצורפים דפי יצירה בנושאי הפעילויות להדפסה
בזמן שגרה הילדים היו חוזרים למעון ולגן ומתחילים ללמוד על הסתיו
מצורפים לכם פעילויות לסתיו,
שירי משחק וקליפים להנאתכם

שנדע ימים טובים
ורד כרמל, מנכ"ל מכללת דעת שילוב אמנויות
'דעת – שילוב אמנויות' ואתר 'נטקידס – אתר תוכן לעוסקים בגיל הרך׳

לשיתוף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

1. על הסתיו והניגודיות שבטבע - הקדמה לנושא סתיו

על הרוח השורקת ומבשרי הסתיו

בין הדברים היפים שאנו מוצאים בטבע הוא הניגודיות החזקה שאנו מוצאים לפעמים בין אלמנטים שונים, ניגודיות שדווקא היא יוצרת את השלם ההרמוני.
ורד מלמדת אותנו כיצד הסתיו מביא לפתחנו הזדמנות ללמידה מתוך הניגודים השונים, מתוך חיבור לעולמם האישי של הילדים ומתוך הקשר בין הטבע שבחוץ לסיטואציות מוכרות מחיי היומיום.

2. קליפ רוח סתיו

על הרוח השורקת ומבשרי הסתיו

לימוד מבשרי הסתיו, עבודה על נשיפה או שריקה (אצל גדולים יותר), הבחנה בין מוזיקה מהירה למוזיקה איטית.

3. שיר בוקר אור ומושגים מוזיקליים

לעוף בלגטו עם הציפורים ולנקר בסטקטו זרעונים ותולעים

שיר בוקר אור

מושגים מוזיקליים

במרחב

עם אביזר

הכרת הציפור- האופי שלה, המזון שלה ולמידה על סטקטו – צלילים קצרים ומקוטעים ולגטו – צלילים מחוברים ומתמשכים.

4. שיר שלום עם פעמון

להכיר את הפעמון ולהצטרף אליו עם נגינה במטלופון

השיר משלב משחק, תנועה וצליל. על ידי תנועות עם הידיים וצילצול בפעמון הילדים מקישים לפי מקצב השיר תוך כדי הפנמת הכיוונים- למעלה, למטה ופיתוח התמצאות במרחב. במילים "שלום, שלום" ו"צלצל, צלצל" ניתן לשלב גם נגינה במטלופון ועבודה עם הילדים על חזרתיות של המילים. לשיר שני חלקים, בחלק הראשון אומרים שלום ומצלצלים בפעמון, בחלק השני מתווספת לצילצול בפעמון גם עבודה על כיוונים.

5. הצגה - חברים בסתיו

סיפור על חברות המשלב הפנמה של מהר ולאט במוסיקה

הצגה על חברות וקבלת השונה ממני

ערך לימודי

הצגה

6. שיר חברים בסתיו

הכרת החילזון והנחליאלי, הפנמת המושגים מהר ולאט במוזיקה ובתנועה, הפנמת ערך החברות. שיר על חברות שמודגש בו בצורה בהירה ההבדל בין מוזיקה מהירה לאיטית- בדיוק כמו ההבדל בין חילזון לנחליאלי. כאשר מוזכר בו הנחליאלי המנגינה מהירה וקופצנית וכאשר מוזכר בו החילזון המנגינה איטית וזוחלת. בשיר שלושה חלקים- החלק הראשון מספר על הנחליאלי והמנגינה בו מהירה יותר וכשמגיע החלק השני- בו מוזכר החילזון, המנגינה הופכת לאיטית מאוד, החלק השלישי מזמן לנו האזנה מודרכת וקורא לנו לזהות מתי המנגינה מהירה יותר ומתי איטית וזוחלת.

7. דקלום עלי שלכת

על חזק וחלש דרך התחביב האהוב על ילדים – לדרוך על עלי שלכת

ערך לימודי

לימוד לילדים

דקלום

למידה מתוך חוויה חושית ומשחק, הזדהות עם עולמו של הילד, חשיפה לטבע, חזק וחלש.
דקלום סתוי המתאר את עלי השלכת ומזמין אותנו לדרוך עליהם ולהקשיב לצליל הנשמע. פעם 
חזק ופעם חלש.

8. שיר עלה ברוח

על פרידות ועל התחלות חדשות

ערך לימודי

לימוד לילדים

שיר עלה ברוח

למידה על נשירת העלים בסתיו, על פרידה והסתגלות, על חברים, גובה צליל, עם גדולים- אפשר לדבר על מוזיקה עצובה ומוזיקה שמחה, עם קטנטנים- פיתוח דימוי גוף, הכרת האיברים בגוף.

9. שיר ברוח הסתיו

עלי שלכת נושרים בשלל צבעים ודרך סולם הצלילים

ערך לימודי

שיר ברוח סתיו

למידה על נשירת העלים בסתיו, על הצבעים שהם נצבעים בהם לפני שהם נושרים, סולם צלילים יורד, התמצאות במרחב על ידי עבודה על כיוונים- נידנוד לימין, שמאל, קדימה ואחורה ונשירה מלמעלה למטה.

10. מטלופון ברוח הסתיו

ללמוד לנגן במטלופון בפשטות מתוך הנאה וחיבור לנושא הסתיו

לימוד

שיר במטלופון

ננגן את השיר במטלופון, ניתן שהמורה/הורה ינגנו או ללמד את הילדים לפי ההסבר המוצג.

11. שיר הצב

מתחברים לטבע בכיף, במשחק ובלמידה

ערך לימודי

לימוד לילדים

שיר הצב

חיבור לטבע בכלל ולבעלי חיים בפרט, לימוד כיוונים דרך משחק וצחוק, תנועה ועצירה, הפנמת מקצב איטי.

12. שיר שמש וענן

משחק מחבואים האהוב בשיר וחיבור לסתיו

לימוד לילדים

שיר שמש וענן

חיבור לטבע- לשינויים החלים במזג האוויר בעונת הסתיו. עבודה על "מחבואים" כמשחק וכלמידה- קביעות אובייקט. שיר שהוא כמו משחק מחבואים. פעם השמש מסתתרת ופעם הענן. כמה משמעותית עבור ילדים ההבנה שאנו המבוגרים לפעמים נעלמים להם אבל תמיד נחזור ונתגלה שוב.

13. ספורט לסתיו

משחקים ומתחזקים דרך אלמנטים שונים מהסתיו

תרגיל מספר 1: עלי שלכת 

המטרה: חיזוק חגורת הכתפיים, הליכה במרחב, שמירה על יציבות

הפעילות: נשיפה על עלה תוך כדי התקדמות אל הילד שנמצא ממול- שאיפה דרך האף, נשיפה דרך הפה, ודחיפה קלה עם היד. ניתן לעשות בצורות שונות- זחילה על הגחון, על שש, על קצות האצבעות וכו'

 

תרגיל מספר 2: חילזון ונחליאלי

המטרה: עבודה על מהר ולאט, שיווי משקל, זחילה על הגחון או על הגב, כיוונים

התרגיל: כאשר המוזיקה איטית נפעל כמו חילזון- נזחל בצורות שונות באיטיות. כאשר המוזיקה מהירה יותר נפעל כמו נחליאלי- נעמוד על רגל אחת וננופף עם הידיים בצורות שונות, נקפץ ונתעופף במרחב.

 

תרגיל מספר 3: רוחות ומטפחות

המטרה: שמירה על תנועה מתמדת, מיקוד ויציבות.

הפעילות: נניח את המטפחת גבוה על החזה ונלך במרחב תוך שמירה שהמטפחת לא תיפול. אם נעצור לרגע- המטפחת תיפול ואנו נתיישב עליה ונחכה עד שנוכל לפעול שוב.

14. שיר בוקר אור

בוקר טוב עם חברים וציוץ הציפורים

אחד המאפיינים הבולטים של הבוקר הוא ציוץ הציפורים, כאילו הן אומרות לנו בוקר טוב. השיר מזכיר לנו את ציוץ הציפורים של הבוקר ודרך זה מספר לנו על חברות וריקוד משותף. בשיר שני חלקים, הראשון של צעידה המזמינה את הילדים להצטרף בתנועות הליכה ולפגוש חבר, השני של ציוץ הציפורים ובוקר טוב. 

15. יצירה ציפור

אין מה לחשוש ולהתבייש כשציפור צבעונית ומחייכת

נכין יחד עם ליאת ציפור צבעונית מעופפת ומחייכת.. המתאימה למשחק, לפעילות ולכיף.

רשימת ציוד – בד לבד, מספריים טובות, טוש טוב לסימון, דבק טוב להדבקה של בד (הכי טוב דבק חם), גיזרה מודפסת של ציפור גזורה ומנויילנת, קישוטים.

16. דפי יצירה ומשימה

בוקר אור דף משימה – להורדה לחצו כאן
בוקר אור דף צביעה – להורדה לחצו כאן
דקלום עלי שלכת דף משימה – להורדה לחצו כאן
דקלום עלי שלכת דף צביעה – להורדה לחצו כאן
חברים בסתיו דף צביעה – להורדה לחצו כאן
עץ דף משימה – להורדה לחצו כאן
פעמון דף צביעה – להורדה לחצו כאן
רוח סתיו דף צביעה – להורדה לחצו כאן

מי אנחנו

דעת- שילוב אמנויות לגיל הרך בהנהלת-ורד כרמל

פתרונות מערכתיים לגיל הרך בפריסה ארצית

  • לימודים: מכללת דעת-שילוב אמנויות.
  • לימודים: השתלמויות לצוותי החינוך.
  • עבודה: מגוון חוגי העשרה ברמה מקצועית ואיכותית.
  • עבודה: קיץ וקייטנות, פעילות ספורט בבתי ספר.

נטקידס הינו אתר תוכן הפונה לגננות, הורים וילדים בגיל הרך.
קורסים דיגיטליים, שירים להורדה וספריה דיגיטלית עם מגוון רחב של רעיונות, פעילויות ושירים המותאמים לנושאים הנלמדים בגן.
התכנים מעמוד זה לקוחים מספריית הפעילויות הדיגיטלית מבית נטקידס

המכללה קיימת משנת 2004 בניהולה של ורד כרמל. מאות בוגרים ובוגרות של הלימודים עובדים במערך החינוכי ברחבי הארץ.

מכללת דעת היא בית לנשים שבאות ללמוד מקצוע, רוכשות ידע במוזיקה ומגשימות עצמן מהצד האישי והמקצועי.

מכללת דעת יוצרת קבוצת תמיכה חברתית ומקצועית המעלה את ההנעה ללימודים וההישגים של הלומדות.

ההתמחות של המכללה בכך שהיא עושה את החיבור הנכון בין לימוד אקדמי למתן כלים יישומיים לעבודה היומית עם הילדים בגיל הרך.

בוגרי המכללה מקבלים כלים של התמחות מקצועית וערכים של מצוינות חינוכית ובשל כך עובדים ומצליחים בעבודתם ברחבי הארץ.

המכללה מספקת לבוגריה עבודה בגנים ובמעונות, עובדת עם עיריות וארגונים ברחבי הארץ, עורכת מעקב ובקרה על מהלך החוגים בכיתות הגן לאורך כל השנה.

שומרת על קשר מתמיד עם הצוות החינוכי בגן כמו גם הקפדה על האיכות והיציבות במהלך כל שנת הלימודים. כך שהיא יכולה לספק לבוגרי התוכנית המתאימים עבודה בתום לימודיהם.

ריתמיקה ⦁ תנועה ⦁ שעת סיפור ⦁ מחול ⦁ צהרונים ⦁ בכל הארץ 

מעונות וגנים פרטיים, גני עירייה, צהרונים, חטיבה צעירה בבתי ספר

חומר לימודים עדכני ומתחדש, ליווי מקצועי, שירות מעולה.

אמינות ומקצועיות של שנים בהנהלת ורד כרמל.

הפקות מוזיקה

'דעת-שילוב אמנויות' מפיקה שירי ילדים מקוריים המתאימים לפעילות עם ילדים בהתאם לתוכן הנלמד בגן ובכיתות היסוד.

השירים מוכרים בכל הארץ ומושמעים בכל גן ברחבי הארץ.

שיטת כרמל

שיטת כרמל מאמינה כי דרך החינוך לאמנות הילד גם מפתח מבנה חשיבה חדשים, מאחר שזה הגיל הקריטי, בו כל הקשרים במוח יהפכו לחלק מחייו של הילד שיגדל – אכן חיוני ואף קריטי לפתח לו מינקות יכולות חשיבה ויצירתיות שיהפכו כלים להתמודדות עם אתגרי החיים.

וכמובן, יכולות לביטוי עצמי, אישי ואמנותי שהם אלה הנותנים את הטעם לחיים.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל על בסיס העבודה שלה עם ילדים בגני ילדים במשך שלושה עשורים , כן על מחקרי מוח ויצירתיות אליהם נחשפה בשנות עבודתה ולימודיה אשר תואמים את דרך החינוך שהטמיעה עם הילדים וגם עם הסטודנטיות שלימדה. כמו כן הוכיחה את בסיס השיטה במחקר התיזה שקיימה.

רציונל החינוך המוזיקלי בגיל הרך

מחקרים מורים כי חשיפה למוזיקה ולמידה שלה על מגוון פעילותיה מפתחת כישורים אינטלקטואליים, חברתיים ואמנותיים. עיסוק במוזיקה ובשירי משחק יכולים להיות מקפצה לעולם האמנות והיצירה, להוות אבן דרך בפיתוח חשיבה יצירתית ולהצמיח ילדים שיגדלו להיות אנשים יצירתיים יותר, בעלי יכולת לתרום לחברה ולבנות חיים בעלי משמעות ומספקים.

פיתוח יכולת חשיבה עצמאית אצל ילדים הוא בעל חשיבות עצומה בבניית מארג חייהם העתידיים. פיתוח נכון ומובנה היטב מוביל לפיתוח חשיבה יצירתית ולאינטליגנציה גבוהה והם משפיעים על בניית עתיד מוצלח ומספק בעולם בו אנו חיים, עולם דינאמי של שינויים מהירים. ילד שיתפתח למבוגר בעל מחשבה פתוחה ויצירתית יוכל להתמודד עם הבלתי צפוי, להשתמש בלמידה בדרכים אחרות, להתנסות במושגים חדשים, לחשוב בצורה גמישה, לעבוד עם אנשים בני תרבות ודתות אחרות, לבחון מחדש ערכים ושיטות עבודה.

חשיבה יצירתית משמעה היכולת להשתחרר מדפוסי חשיבה שהורגלנו בהם ולבחון זווית ראייה אחרת של הדברים. אדם יצירתי יקשור בין דברים שלא היה קשר ביניהם – בדרכים חדשות. מחקרים מראים כי היצירתיות הִּנָה תכונה אוניברסאלית התלויה באופן קריטי במרחב שהאדם גדל בו. חברה המכבדת מוטיבציה פנימית ומאפשרת נטילת סיכונים – תצליח להכיל אדם יצירתי אשר תכונותיו ומעשיו שונים מהזרם המקובל. חוקרים ואנשי חינוך מדגישים את ההתפתחות היצירתית כנדבך חיוני בהתפתחות הנורמלית של הילד; הם ממליצים לתת מרחב נאות לשם ניסוי ופיתוח החשיבה היצירתית ומשם לפיתוח האמנות בהקשרים של  המוזיקה, התנועה, המשחק והשפה.

במחקר שנעשה לאחרונה על ידי ורד כרמל על הקשר בין חשיבה יצירתית לפעילות עם שירי משחק במסגרת שיעורי המוזיקה בגן, נמצא כי ילדים אשר פעלו עם שירי משחק הראו יותר ביטויים של חשיבה יצירתית. המוזיקה נושקת למספר אינטליגנציות: האמנות, המתמטיקה, הרגשית, תפיסת המרחב ותוך אישית. תכנית זו תחבר את הלימוד המוזיקלי עם ביטוי אמנותי יצירתי של הילד בגן, תכלול פעילות מוזיקלית דרך שירה, האזנה, תנועה ויצירה.

את התוכנית פיתחה ורד כרמל

ורד כרמל, בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות

M.A . מומחית לגיל הרך מוזיקה בשילוב אמנויות בגיל הרך. יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת 'דעת-שילוב אמנויות' כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית תוך התמקדות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לקהל של אנשי חינוך לגיל הרך. תוכנית הלימודים הנמצאת במאגר התוכניות של משרד החינוך "פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות" פותחה בעקבות מחקר שקיימה במסגרת התיזה.

ניסיון והשכלה: בעלת תואר שני בשילוב אומנויות אוניברסיטה לסלי. תואר ראשון במדעי החברה וניהול האוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה.

את האני מאמין שלי אני יכולה להביע בכמה משפטים המבטאים את חשיבות החינוך היצירתי:

כל ילד הוא אָמָּן – אם ניתן לו את ההזדמנות

אָמָּן – להוציא מעצמי ביטוי חדש לעולמי

אָמָּנוּת –  חשיבה יצירתית המבוטאת בכלים אמנותיים מקצועיים

שילוב אָמָּנוּיות – לימוד מיומנויות אמנותיים בכדי לאפשר לי ביטוי יצירתי

כאשר אנו חוזרים עם הילד על השירים והדקלומים שהוא למד במסגרת חוג הריתמיקה, אנו יוצרים פעילות השלמה.

היתרון בכך שהיא ממשיכה את השיר ואת הנושא המוסיקלי שנלמד בגן. הילד משלים את הלימוד דרך פעילות אינטימית עם ההורה בבית או עם הגננת בגן. פעילות השלמה יוצרת נושאי שיחה משותפים והזדהות, יצירת קשר עם הילד והתנסויות משותפות, הזדמנות להפנמת ידע והעמקתו.

בשיחה בעקבות הלימוד הילד ירחיב את אוצר המילים ויעשיר את עולם התוכן שלו וכן נאפשר גירוי של הילד לתשומת לב לפרטים נוספים.

לשיחה מספר יתרונות בכמה היבטים:

שיום: תרגול חוזר של שמות לחפצים ולדמויות.

הצגת שאלות: כיוון תשומת הלב הילד לתוכן.

הפגנת מעורבות: בצפייה על ידי שאילת שאלות.

הרשמה לקבלת עדכונים ומבצעים במייל:

* שליחת הפרטים מהווה הסכמה לקבלת תוכן פרסומי, מבצעים ומתנות במייל/SMS.

© 2021 כל הזכויות שמורות | האתר נבנה על ידי sitelab

מלאו את הטופס לשיחת ייעוץ חינם